Een maand lang lieten een aantal leden van Rugby Club Waterland hun snor staan, met als doel geld in te zamelen en aandacht te vragen voor gezondheidsproblemen van mannen en dan prostaatkanker in het bijzonder. In 2003 lieten mannen in Australië voor het eerst hun snor staan voor ‘Movember’. Sindsdien heeft de gezondheidsboodschap van Movember steeds meer mensen over de hele wereld bereikt. Omdat de meeste mannen die meedoen normaal gesproken een haarloze bovenlip hebben valt de actie natuurlijk erg op.

De Waterlandse snordragers konden via de website movember.com gesponsord worden. En dat gebeurde ook massaal, er werd maar liefst 7142 euro opgehaald! Op een ranglijst van Nederlandse clubs/instanties eindigde de Purmerendse rugbyclub met deze fantastische inzameling achter ABN Amro en Rugby Nederland op een derde plaats. De snor van Waterland lid Elja de Miranda leverde maar liefst 5050 euro op en is daarmee de best gesponsorde snor van Nederland. De Miranda laat onder andere Tim Sparv (3833 euro) achter zich, de voetballer van FC Groningen deed ook mee aan de Movember actie.

Afgelopen vrijdagavond (de laatste dag van Movember) werd in het clubgebouw van Rugby Club Waterland de mooie einduitslag bekend gemaakt. Ook werden er enkele Waterlanders in het zonnetje gezet. De snor van Marcel Tierie werd gekroond tot de mooiste snor van Rugby Club Waterland. Een jong jurylid wist prima te verwoorden waarom Marcel won: “Omdat de snor van mijn pappa gewoon de stoerste is!” Elja de Miranda werd vanwege het fantastische bedrag dat hij ophaalde gekroond tot ‘Man of Movember’. Chantal Ton werd voor al haar inzet voor de Movember actie benoemd tot Miss Movember. Allen van harte gefeliciteerd! En natuurlijk alle snordragers en Mo sponsoren enorm bedankt voor het bereiken van dit mooie bedrag! Daar mogen we als rugbyclub trots op zijn!

De snor is bij de Nederlandse mannen nog steeds populair want massaal werd dit jaar mee gedaan aan Movember. In totaal brachten de ‘Trucker’, de ‘Connaisseur’, de Gringo of alle andere type snorren in Nederland 373.650 euro op, een geweldig bedrag! Wereldwijd bracht Movember bijna 87 miljoen euro op. Dit geld gaat gebruikt worden voor prostaatkankeronderzoek , hopelijk komt daarmee snel een einde aan deze vreselijke ziekte.