Historie Rugby Club Waterland

In mei 1983 besloten een paar rugbyenthousiastelingen in Purmerend een rugbyclub op te richten. Onder de bezielende leiding van Erwin Welbergen ontstond Rugby Club Waterland op 26 augustus van dat jaar. Locatie aan de Westerweg, het D-veld van FC Wherevogels. Na een jaar werd besloten tot de bouw van een houten keet die we ons clubhuis mochten noemen.

Ondertussen was het ledental gegroeid tot ruim 50 leden en werd besloten om twee herenteams in te schrijven: een eerste team, inmiddels gepromoveerd, in de klasse NoordWest-1 en een tweede team in de klasse NoordWest-2. In 1986 werd er voor het eerst het zogenaamde Rugby Stratentoernooi georganiseerd waar leden in combinatie met vrienden, familie, collega’s of buren zelf teams vormen en de strijd met elkaar aangaan. Inmiddels hebben vele honderden Purmerenders en omwonenden op deze manier kennis gemaakt met de rugbysport en de club heeft dan ook veel leden te danken aan het toernooi.

Nieuw onderkomen

In 1988 hebben de leden van Rugby Club Waterland, onder enthousiaste leiding van Piet van Twisk en Peter Bus, een nieuw stenen onderkomen ontworpen en neergezet op de huidige locatie aan de Van IJsendijkstraat, een clubgebouw waar menig omliggende rugbyvereniging jaloers op was en nog steeds is. In de loop van de tijd groeide het ledenaantal gestaag, zeker toen er in 1994 een serieuze jeugdafdeling werd neergezet welke inmiddels in de top van Nederland meespeelt.

De teams in de leeftijdscategorieën 13-14 jaar (Cubs) en 17-18 jaar (Colts) werden zelfs landskampioen in respectievelijk 2007 en 2015. RC Waterland heeft in elke leeftijdscategorie een eigen (dan wel in cluster) team en elk team heeft ook zijn eigen trainers en teammanager.

De hoofdselectie werd de afgelopen jaren getraind door erkende trainers als Willem van Eck, Mats Marcker, Bas den Uijl en Ronald Berrevoets, die allen nationaal en internationaal hun sporen verdiend hebben. In 2008 werd het eerste team kampioen in de Tweede Klasse, waardoor promotie naar de Eerste Klasse een feit werd.

In 2012 is uiteindelijk ook promotie naar de Ereklasse bereikt door kampioen van de Eerste Klasse te worden. Ook het tweede team volgde dat goede voorbeeld door in hetzelfde jaar kampioen in de Vierde Klasse Noordwest te worden en hierdoor te promoveren naar de Derde Klasse.

Groei

Vanwege de gestage ledengroei – bij de start in 1983 waren er zo’n 20 leden en 20 jaar later rond de 150 leden – werd besloten om het clubhuis te vergroten om zo leden en gasten nog beter te kunnen ontvangen. Grote animator was wederom Piet van Twisk. In 2004 was het zover en werd het clubgebouw feestelijk heropend. Trots werden twee extra kleedkamers, een krachtruimte, een modern ingerichte keuken en een vergrote kantine aan de buitenwereld getoond.

In 2005 is de club tevens gestart met damesrugby. Deze groep deed in het seizoen 2006-2007 voor het eerst mee in de nationale competitie. In 2013 werd het team kampioen van de Tweede Klasse en drie jaar later werd ook de Ereklasse bereikt. Met de oprichting van het damesteam is het rugbyaanbod in Purmerend compleet, want zelfs de ‘oudere’ rugbyliefhebbers kunnen al jarenlang bij de club hun ei kwijt. De mannen spelen in het veteranenteam de Old Mermaids en dames doen dat bij de Mermaid Mama’s.

Inmiddels is na bijna 35 jaar het ledental van de club tot boven de 350 gestegen, waardoor Waterland dan ook een van de grootste rugbyverenigingen van Nederland is, ofschoon de sfeer toch nog steeds huiselijk en laagdrempelig te noemen is.