Erg goed nieuws uit Boekarest in Roemenie, het Nederlands damesteam met daarin natuurlijk ‘onze’ Inge Visser heeft zondagmiddag beslag gelegd op de derde plaats op het Europees kampioenschap Sevens!

Buiten dat de podiumplaats natuurlijk al een topprestatie op zich is, is vooral het binnen halen van de A -status van het NOC*NSF van groot belang. De dames moesten daarvoor bij de eerste drie landen eindigen, met de A-status komen er financiën vrij die belangrijk zijn voor het behalen van de Olympische Spelen in Rio in 2016.

De Oranje dames wonnen zaterdag 3 van de 4 poulewedstrijden, winst was er tegen Moldavië (47-0), Frankrijk (14-12) en Portugal (12-5). Tegen Rusland ging het enigszins onterecht onderuit (10-17). Door de 34-0 overwinning op Finland op zondagmorgen plaatsten de dames zich toch nog voor de halve finale van het EK.

Daarin bleek titelkandidaat Engeland helaas net een klein maatje te groot. De Engelsen wonnen met 14-0 en bereikten daar net als Spanje de finale mee. Alle druk voor Nederland kwam dus op de laatste wedstrijd te liggen om de derde en vierde plaats. Opnieuw speelde het daarin tegen de Russische dames. Inge Visser nam al veel van die druk werk door in deze titanenstrijd de score te openen, voor rust werd de voorsprong vergroot tot 12-0. In de tweede helft zette Rusland nog wel aan, maar de Nederlandse dames bleven keurig overeind. Daarmee was de begeerde A-status binnen. De Engelse dames kroonden zich daarna met een 17-7 overwinning op Spanje tot Europees kampioen.

Rugbyclub Waterland feliciteert Inge Visser en met haar natuurlijk het hele damesteam met het bereiken van deze topprestatie. Het Nederlandse rugby staat nu weer nadrukkelijk op de Europese kaart!