Afgelopen weekend is in Roemenië het Europees Kampioenschap Rugby U19 begonnen. De Roemeense hoofdstad Boekarest kleurt door deelname van de Nederlandse team naast onze nationale kleur oranje ook rood wit blauw. Want de Waterland spelers Erik Blokland, Bas Ekkelboom, Sander de Miranda, Nick Romp en Roberto Warmerdam maken deel uit van het Nederlandse team. Ook de begeleiding kent enkele bekenden voor ons: Willem van Eck (trainer), René van Waveren (masseur) en Elja de Miranda (teammanager).

Speciaal voor rugbyclubwaterland.nl doen de spelers verslag van hun belevenissen in Roemenië. Lees verder voor het tweede deel!

Op het moment van schrijven is het alweer 1 dag voor onze wedstrijd voor Rusland (red. woensdag). Ja jullie horen het goed, voor diegene die het nog niet wisten, we hebben gewonnen van Belgie! Zondag was iedereen op tijd wakker. Ontbijten, relaxen, tapen, masseren en natuurlijk het uitreiken van de shirts stond allemaal op de planning. Je merkte aan de hele groep dat de spanning erin zat. Nederland heeft nog nooit in de A-poule mogen uitkomen, en door onze goeie prestaties een jaar terug (ook met onze Waterlanders Bas, Sander, Roberto en Nick. Erik heeft nu mooi de plaatst ingenomen voor de toen meespelende Jeroen ) dus voor het eerst gekwalificeerd voor dit prestigieuze eindtoernooi op het hoogste niveau.

Nederland moest starten tegen België, dat al een tijd in deze poule goed meedoet. Met vele (semi)profs die uitkomen in Frankrijk en England heeft België al jaren een sterk team staan. Bij aankomst waren we het veld aan het verkennen, de wedstrijd die bezig was aan het kijken en de meegereisde supporters gedag aan het zeggen. Om 14:55 uur stonden we mooi klaar om het veld te betreden, met 4 van de 5 Waterlanders in de basis. Volkslied werd gezongen en de aftrap kon worden genomen. Nederland opende sterk, wat eigenlijk vrij weinig mensen verwachte. Je kon haast zeggen dat we domineerde, zette de belgen onder druk en terug naar hun helft. Bij vlagen goede aanvallen en een sterke defence hielp ons beter in de wedstrijd te komen.

Halverwege de eerste helft kregen we een penalty, die Sander de Miranda van zo’n 45 meter keurig binnenschoot. 3-0 voor Nederland, wie had dit gedacht!? Op de betreffende kick-off die hierna kwam opende Nederland met een ingestudeerde beweging, die uitkwam bij Bas Ekkelboom, één van de Waterlanders. Hij stormde door de verdediging van de Belgen, in totaal 8 man waren er nodig om hem na 35 meter af te stoppen. Wel kon hij nog offloaden. Wat een wereld try had moeten worden werd helaas afgekeurd na de 3de offload die voorwaarts werd gegeven door de scheidrechter. In de laatste offload raakte helaas onze Captain Ryan Berrevoets geblesseerd. In de 26ste minuut waren er een aantal fases van Belgie, die uiteindelijk op de middenlijn terecht kwamen.

Waar de Belgen nog 1x kort wilden gaan, stond Nick Romp deze actie in de weg. Na een interceptie rende hij zelf zo’n kleine 40 meter, om vervolgens de try te drukken. Sander de Miranda schoot de bijbehorende conversie raak. 10-0 voor Nederland u19, all Waterland point makers! Het vervolg van deze helft was geheel voor Nederland dat de (semi)profs van onze zuiderburen op hun helft vast zette. Belgie was van slag en zo gingen we rusten.

Voor de tweede helft nam Nederland u19 de kickoff. Belgie was wakker, en liet uitstekend aanvallend rugby zien. Ook nu weer stond de verdediging uitstekend bij ons. Waar we een paar keer mooie steals en counter-rucks maakte, hadden we soms ook mazzel met de afronding van de Belgen. Wel werd er in deze helft al vrij vlot een try gedrukt door de belgen, ook de conversie raak. 10-7. Nederland hield stand, verdedigde goed tot aan de laatste minuut. De laatste actie van de wedstrijd: de Belgen kregen een penalty op de zelfde plek waar Sander de Miranda onze eerste 3 punten binnen schoot. Het zou toch niet, deze stunt toch nog om zeep worden geholpen?

Met vreugde en blijdschap miste de nr10 van Belgie deze net zodat Nederland zich tot winnaar kroonde! Nooit eerder is dit voorgekomen, Nederland in de A-poule en dan ook nog winnen ook! Wij Waterlanders zijn blij, heel blij. Nu op naar de Russen!

Van de Waterlandse u19 spelers, Sander, Nick, Bas, Erik en Roberto