Beste Leden en allen die Waterland een warm hart toedragen,

2020, wat een jaar…Veel perikelen rondom het Corona virus, wat er voor gezorgd heeft dat er zeer weinig rugby gespeeld is op onze velden, maar ook wereldwijd is er weinig teamsport beoefend.

Helaas, dit jaar geen traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst op onze club en geen Oliebollen toernooi. We hebben aan veel veranderingen moeten wennen, helaas ook deze. Hopelijk zal het leven er over enkele maanden weer “normaal” uitzien, en zien we elkaar weer op de velden en op de club.

Er zijn gelukkig ook mooie dingen gebeurd. Er is een zeer mooie clubaccommodatie gebouwd dat ons in de toekomst veel zal brengen. Jammer genoeg bleek er een probleem met de aangebrachte dekvloer. Na het herstel, dat de aannemer tegen eigen kosten moest uitvoeren, wordt het nieuwe gebouw de tweede week van januari aan ons opgeleverd. Daarna gaan we op eigen kracht het interieur installeren en kunnen we ons nieuwe clubgebouw gebruiken. Veel dank aan de bouwcommissie voor al het werk dat ze hiervoor hebben gedaan en ook veel dank aan de vrijwilligers die bij de bouw hand en span diensten hebben verricht.

Het volgende dat wordt aangepakt is de aanleg van de bijbehorende ASM baan. Het laatste ontwerp is rond en de baan moet volgens het laatste plan eind tweede kwartaal klaar zijn voor gebruik. We zijn samen met de Gemeente, Spurd en enkele schoolgemeenschappen bezig om ook niet-leden gebruik te laten maken van de baan. Dit wordt voor onze regio een primeur en van grote toegevoegde waarde voor de sport in het algemeen en voor de Waterlandse gemeenschap en Noord Hollandse regio.

Natuurlijk zullen we onze nieuwe accommodatie officieel gaan openen. Over wanneer en hoe wordt nog nagedacht waarbij we hopen op wat soepelere Corona regels.
Onze club weet de Corona stormen gelukkig goed te doorstaan. Financieel kunnen we met de hulp van subsidies van de Rijksoverheid en de Gemeente de eindjes nog steeds aan elkaar knopen. En hoewel we elkaar natuurlijk steeds meer missen, blijft het ledental vrij stabiel.

Het is zeer verdrietig dat wij na een lang ziekbed afscheid hebben moeten nemen van Sylvia Veenman. Ze stond altijd klaar voor de club als er iets moest gebeuren, meestal bij de KC of evenement commissie. Van Paul Jonk, lid van het eerste uur hebben we eveneens en zeer plotseling afscheid moeten nemen. Hij is door een noodlottig verkeersongeval om het leven gekomen.

Zoals gezegd, weinig rugby op de velden, maar we hebben wel een nieuwe trainer/coach voor heren senioren kunnen verwelkomen in de persoon van Lammert Ruiter. Hij kan prima zijn draai vinden en voelt zich al een echte Waterlander. Daarnaast zijn we zeer verheugd dat Erik Voet weer terug is als trainer/coach van de dames.
Ook is er een enthousiaste groep mensen bezig om in het nieuwe seizoen iets extra’s te gaan bieden voor de jeugd in de vorm van een talenten opleidingsprogramma.
De rugby competitie lag er een groot gedeelte van het jaar uit. Omdat het seizoen van Aussie rules net wat anders loopt dan het rugby seizoen, zijn daar wel enkele wedstrijden gespeeld met als afsluiting op onze accommodatie, het Nederlandse kampioenschap Aussie rules; een mooie en succesvolle dag. Helaas verloor ons team, Waterland Eagles, van Amsterdam, dat met de beker naar huis ging.

Waar mogelijk heeft de bootcamp groep lekker door kunnen trainen, en samen met onze partners, Gemeente Purmerend en Spurd, zijn ook de andere programma’s zoals Life Goals en Uniek Sporten gewoon door gegaan.

Zeer grote dank wil ik uitbrengen aan ons Rugby management en de trainers die zich in allerlei bochten hebben moeten wringen, en dat nog steeds doen, om toch zoveel mogelijk trainingen te laten doorgaan, binnen de strakke Corona regels. Deze trainingen worden gelukkig goed bezocht en zijn zeer welkom bij de leden. Chapeau!
Natuurlijk zijn we ook grote dank verschuldigd aan onze sponsors, die, ondanks de moeilijke tijden, bij hebben gedragen aan de financiële draagkracht van de club. We kunnen hen echt niet missen in onze financiële huishouding.

Onder leiding van Peter Bus, is het plan FENIKS gestart. Een onderdeel van dit plan is het bij elkaar brengen van een nieuw bestuur, voornamelijk bestaande uit jonge leden en ouders van nog jongere leden. We hopen per 1 juli, bij de start van het nieuwe seizoen, de sleutel over te kunnen dragen aan dit verjongde en vernieuwde bestuur. Hopelijk kunnen een aantal gegadigden al snel mee gaan lopen met het huidige bestuur.

2021 is begonnen en het bestuur heeft er weer erg veel zin in. We gaan de nieuwe club accommodatie aankleden en in gebruik nemen en de daarbij behorende ASM baan. Meld je aan bij Koos Veltman, om daar een steentje aan bij te dragen; alle hulp is welkom.

Nogmaals dank aan een ieder die steun geeft aan onze mooie club.

We wensen U een gezond, gezellig en gelukkig 2021 en hopelijk zien we elkaar weer snel op of langs het veld of op de club.

Bestuur Rugby Club Waterland,

Robert Jonk