USRS logoOp zondag 30 september moest Waterland 2 zich herpakken in zijn inmiddels vierde wedstrijd van het seizoen. Tegenstander was dit keer de studentenreserves van Utrecht, USRS2. Herpakken? Ja, vorige week werden de Purmerenders van de kaart geveegd in Den Helder. Kortom zij waren uit op eerherstel. Verliezen was Waterland 2 namelijk niet meer gewend. Verder had deze wedstrijd een speciaal Australisch tintje. Het  was de laatste wedstrijd van onze ingeburgerde Aussie, Hayden Tidswell. Zijn vriend Chris Plunkett kon helaas niet voor het laatst zijn kunsten op Purmerendse bodem vertonen door een blessure. Hij was uiteraard wel present langs de lijn naast zijn Hollandse vriend Bart van Elsdingen.

In de eerste helft begon Waterland erg sterk en wist na vijf minuten op de klok de score al te openen. Martin Huisman verzilverde een aanval in het midden van het veld. Na een goede looplijn kwam hij kort op nieuwkomer Jonathan Rathbone en wist te scoren. De snelle en behendige fly half ‘Johnny’ is aangetrokken als versterking voor de Waterlandse hoofdmacht en mocht deze wedstrijd laten zien wat hij in huis heeft. Dat lukte hem aardig, want menig toeschouwer stond te genieten langs de zijlijn. In de eerste helft wist ook Sander Romp opnieuw te scoren. Hij heeft ook dit seizoen, evenals het vorige, een aandeel in het positieve doelsaldo van Waterland 2. Tenslotte besloot Raymond Breebaart de ruststand op 15-0. Hij wist op snelheid een aantal tegenstanders te verslaan aan de buitenkant en de laatste try te maken in deze eerste helft. Een eerste helft waarin Waterland 2 domineerde, maar af en toe een steekje (of balletje) liet vallen waardoor de score niet verder uitgebouwd kon worden.

Na afloop van de wedstrijd werd Hayden Tidswell bedankt met een oud Hollands gebruik: Hoopie hoopie!

Na een kort praatje van trainer Willem van Eck voerde hij enkele wissels door. Zo kwamen onder andere Timo de Veer en Remco Schouten het veld in. Maar natuurlijk kreeg ook onze Australiër Hayden Tidswell speeltijd. Met zijn do-work-instelling bleek de derde klasse noordwest niet geheel zijn niveau te zijn. Dit bewees hij direct in de eerste minuut van de tweede helft. Hij brak door en wist zijn landgenoot Johnny te vinden die de bal keurig achter de lijn drukte, 20-0. Een paar minuten later wist de lange nummer 8 Jasper Huisman ook zijn try mee te pakken. Hij maakte een break op eigen helft en werd naar wat hij dacht getackeld en stopte dan ook even. Toen kwam hij tot de conclusie dat hij nog stond en dacht bij zichzelf, laat ik dan ook maar doorgaan.

Toch kwam er een weerwoord van de fit ogende studenten. Na een hoop gerommel aan Waterlandse zijde wisten zij ook te scoren. En opmerkelijk genoeg schoten zij de eerste conversie raak. Waterland 2 mist duidelijk de kunsten van Rob Konijn die vorig seizoen vaak trefzeker was door de palen, want er was nog geen enkele keer een conversie raak geschoten. Na de Utrechtse try was Waterland even wakker geschut. De wedstrijd was nog niet over. De Purmerenders probeerde gelijk toe te slaan. Na een aantal sterk opgezette rucks door de voorwaartsen dacht center Jelle Hofman de try lijn te bereiken alleen werd alsnog getackled. Na een off-load op ‘Tiddy’ en een pass op de vrijstaand Johnny kwam de score op 30-7.  Daarmee was de wedstrijd definitief gespeeld. Aansluitende tries van de beiden centers Martin Huisman en Jelle Hofman volgden. Na ruim een half uur in de tweede helft sloot Hayden zijn jaar af met een try. Mooier kan bijna niet!

Als kers op de taart wist de sterk spelende Timo de Veer, die dit seizoen aan zijn eerste rugbyseizoen is begonnen, ook zijn punten mee te pakken met een try. De eindstand kwam daarmee op 52-7. Hierdoor heeft Waterland 2 een prachtige tweede plek op de ranglijst ingenomen. De komende wedstrijden worden echter zwaar. Opeenvolgende speelt Waterland tegen Ascrum 2 (waar twee jaar geleden nog van werd verloren in een promotieduel) en Haarlem 1. Maar eerst ligt de competitie in de derde klasse Noordwest een aantal weken stil voor het bekerrugby. Volgende week speelt een combinatie van Waterland 2 en 3 een uitwedstrijd tegen het derde team van Den Haag om 14.30 uur.