Goed nieuws! De heren van Waterland 1 blijven, ondanks eerdere degradatie, uitkomen in de tweede klasse Noord komend seizoen. Dit is het resultaat van verschuivingen binnen Rugby Nederland, waarbij een nieuwe klasse is toegevoegd: de Future Klasse.

Studententeams en 2de teams van Ere- of Eerste klasse teams die bewijzen het niveau te hebben door zich te plaatsen voor de Eerste Klasse, komen uit in een nieuwe competitie waar talentontwikkeling van jonge spelers, coaches en match officials op een hoog niveau het hoofddoel is. Een nieuwe klasse dus.

Door de verschuivingen vielen er plekken vrij in andere klasses. Er is eerst gekeken naar de (versterkte) degradatie en de teams die naar ratio (aantal punten gedeeld door het aantal wedstrijden) het hoogst gerangschikt waren aan het einde van het seizoen 2022-2023. Mogelijke extra plekken zijn voorzien met teams opvolgend in die rangschikking. Waterland 1 kwam daar dus positief uit en blijft daarmee in de tweede klasse!