Nadat het weer afgelopen dagen tot weken niet helemaal mee zat, met vorige week als dieptepunt, kon je in ieder geval deze zondag weer zien tegen wie je aan het rugbyen was. Waterland 1 trok het midden van Nederland in om hier de Utrechtse Studenten voor de 2de maal in de competitie te treffen.

Waterland begon wat rustig aan deze wedstrijd, terwijl er al meerdere malen werd gehamerd op de inzet. Aangezien de mannen uit Purmerend al meerdere wedstrijden ruim in winst hadden omgezet en ook de Utrechtse studenten in Purmerend met 0 punten naar huis waren gestuurd. Waterland staat toch bekend om hun aanvalsdrift en goed verdedigende werk. Dit verdedigende werk kon je in de begin periode niet altijd terug vinden. USRS begon sterk, kickte een paar keer tactisch en bleef waterland onder druk zetten. Uiteindelijk was het toch Hayden Tidswell die in de 19de minuut de eerste try drukte en dit toch misschien beetje tegen de verwachting in. Waterland was een paar minuten voor de try in balbezit gekomen, en had rustig fase spel opgezet. De rust werd goed in het spel gehouden en uiteindelijk wist Hayden de eerste punten te pakken. Ook zo kwam de tweede try op het scorebord. Ondertussen had waterland het beste van het spel, meer aanvalskansen en verdiende het ook om te scoren. Na z’n 8 fases gespeeld te hebben, kwam de bal bij de altijd goed spelende fly-half Michael Sparks, die zijn tegenstander op het verkeerde been zette en zelf wist te scoren. Hiervoor had de veteraan Peter Romp, de nr8 van Waterland al een mooie break gemaakt, wat ook wel een try had verdiend. USRS kickte uit nood de bal terug, de nr8 ving de bal, sprintte door de defence lijn heen, met een schijnbeweging zette hij een verdediger op het verkeerde been en vervolgens wist hij de bal te passen naar Andrejs Aleksandrovs, die helaas zijn pass forwards doorgooide op Nick Romp. In het vervolg van deze helft was het spel nog niet zoals waterland zelf gewend was, wel werd er nog 2x een try gedrukt. Chris Plunkett en nogmaals Hayden Tidswell scoorde de 5 punters. Zo was het een all-Australian eerste helft, waar de aussies de tries maakte. Sander de Miranda schoot 3 van de 4 conversies op het bord.

In de tweede helft werd er al vrij snel gescoord. Chris drukte zijn 2de van de middag, waar er nog 2 meer zouden volgen. Werd er een schitterende try gedrukt door Jeroen Trimpe Burger, die de bal ontving na goed voorbereiden werk van Sander de Miranda en Nick Romp. Jeroen hoefde alleen nog maar zijn tegenstander op het verkeerde been te zetten, en de bal onder de palen te drukken. Helaas deed hij dit niet en drukte hij hem zon 2,5 meter naast de palen. De rest van deze helft was het eigenlijk alleen waterland wat iets van zich liet zien, met af en toe een uitbraak van de studenten. De laatste try, die de 57-0 vol maakte, kwam op naam van Nick Romp. Na goed werk van de forwardsen, die de hele middag weer keihard hadden gewerkt. Dit werd soms niet helemaal mooi en goed verwerkt door de driekwarten, waardoor ze maar heen en weer moesten rennen, onze knuffelige forwardse (1ste rij). Na een goed opgezette ruck, kwam de bal bij Sparks. Hij besloot om de bal wijd te gooien op Sander, die zijn man fixeerde en de bal op de fullback gooide. Nick moest nog zon 50 meter gaan, met 1 directe tegenstander. Hij trok het veld breed, stuurde zijn tegenstander het bos in en drukte de bal onder de palen. Sander de Miranda pikte de laatste 2 puntjes mee wat een eindstand van 57-0 opleverde.

Nick Romp