aacDe eerste wedstrijd in 2012 en meteen een memorabele… Alle ingrediënten waren aanwezig om er een prachtige zondagmiddag van te maken. Eerst won Waterland 3 al met 27-0 van Wageningen, de wedstrijd erop vernederde Waterland 2 Hilversum 3 met maar liefst 109-5. Daarna mocht Waterland 1 het opnemen tegen een gerenommeerde tegenstander, AAC uit Amsterdam. Er stond heel veel publiek langs de lijn en het weer was prima. De rugbyers liepen door een erehaag het veld op, de sfeer was opperbest. Het voltallige publiek werd getrakteerd op een mooie rugbymiddag, met Waterland 1 als terechte winnaar, AAC werd met 34-7 verslagen. Omdat Amstelveen ook won en 4 try’s drukte is Waterland officieel nog geen kampioen maar officieus wel! Promotie naar de ereklasse is sowieso een feit.

Het coachduo Willem van Eck en Bas den Uijl hadden de beschikking over een voltallige selectie met maar liefst 22 spelers! De basis 15 bestond uit: 1) Bart van Elsdingen (captain), 2) Michael Flierman, 3) Chris Plunkett, 4) Herman Wouters, 5) Hayden Tidswel, 6) Niels Rijsenbrij, 7) Dennis Bus, 8) Peter Romp, 9) Erik Blokland, 10) Michael Sparks, 11) Lotar Abma, 12) Sander de Miranda, 13) Andresj Aleksandrovs, 14) Jeroen Timpe Burger en 15) Nick Romp. De 7(!) reserves waren; Wouter Harder, Roberto Warmerdam, Rolf Veltman, Rob Laan, Matthijs Timpe Burger, Lester Bakker en Bas Ekkelboom.

De 1e try kwam op naam van Hayden Tidswel, deze sterke Australische tweede rijer kon in de 13e minuut de bal achter de trylijn drukken. De conversie werd gemist; 5-0 voor Waterland. In de 21e minuut gaf de goedfluitende referee Albert Kool de andere Australiër Chris Plunkett een terechte gele kaart, voor meerdere keren vanaf de zijkant inkomen. Waterland moest 10 minuten met 14 man spelen. AAC maakte geen gebruik van de man meer situatie, zij scoorden niet. Dat deed Waterland wel in de 38e minuut, het was Jeroen Timpe Burger die een mooie aanval over rechts met een try wist af te maken. Ook deze conversie ging mis; 10-0. AAC wilde op slag van rust nog 3 punten op het bord hebben maar de penaltykick ging rechts van de palen in plaats van er tussendoor, ruststand 10-0.

Peter Romp bleef aan het begin van de tweede helft aan de kant, zijn vervanger was Rob Laan. Tussen de 17e en 27e minuut in de tweede helft wist Waterland maar liefst 3x te scoren, 2 try’s voor Nick Romp en één voor Hayden Tidswel. Er werden 2 conversies benut, de stand was toen 29-0. In de 33e minuut scoorde AAC tegen en was de hatelijke 0 van het bord verdwenen voor de Amsterdammers. Er werd uitgebreid gewisseld, Bas en Willem wilden iedereen in het veld laten meegenieten van deze prachtige zondagmiddag. De overige 6 wisselspelers werden ingebracht, de spelers die naar de kant gehaald werden, waren Michael Flierman, Lotar Abma, Bart van Elsdingen, Herman Wouters, Sander de Miranda en Niels Rijsenbrij. Het mooie toetje kwam op naam van Hayden Tidswel, hij drukte zijn 3e try en deed dat in de laatste minuut van de wedstrijd. Nadat de conversie door Andresj Aleksandrovs naast de palen was geschoten floot Albert Kool af. De eindstand van 34-7 stond op het scorebord. Het feestgedruis barstte in alle hevigheid los. Vuurwerk en champagnekurken knalden, rood wit blauwe fakkels zorgden voor een kampioenssfeer. Wethouder Mona Keijzer overhandigde captain Bart van Elsdingen de bokaal, deze werd direct gevuld met champagne. Hier werd direct uit gedronken, ook door de wethouder. Een prachtige zondagmiddag en avond volgde, de sfeer bij Rugby Club Waterland was uitgelaten. Het was enorm druk in de kantine aan de Van IJsendijkstraat, iedereen feestte door. Alsof Waterland al kampioen is, en dat is natuurlijk ook zo. Amstelveen kan in theorie nog op een gelijk aantal punten komen maar hun doelsaldo is aanzienlijk slechter (Waterland +608 en Amstelveen +143).

Ook mooie woorden van voorzitter José van der Linden in de kantine, in dit woordje werden Willem van Eck en Herman Wouters in het zonnetje gezet. Willem kreeg als eerste de eretitel “Trainer van Verdienste” en Herman kreeg de primeur om als eerste als “Speler van Verdienste” door het leven te gaan. Herman werd toegesproken door Dennis Bus.

Het was zo’n dag dat alles samenviel. Hier wordt nog lang over gesproken. Heel rugbyend Nederland weet inmiddels dat er in Purmerend een ambitieuze en talentvolle club staat!!!