Door een interlandperiode en het uitvallen van de wedstrijd tegen AAC kwamen de dames van RC Waterland en RC Hilversum de afgelopen tijd niet heel veel aan spelen toe. Sinds de uitwedstrijd tegen RC Delft op 10 oktober kwam het clusterteam Blue Waves maar één keer in actie. Op 21 november werd concurrent RUS knap met 0-43 verslagen. Maar afgelopen zondag kwamen de dames eindelijk ook weer in actie in Purmerend. En opnieuw succesvol. Het boekte een overwinning op Utrechtse RC en heeft daarmee de volle buit uit zes wedstrijden in de Ereklasse.

De verschillen in de Ereklasse zijn dit seizoen redelijk groot. Utrechtse RC was dan ook zeker niet met de verwachting naar Purmerend gekomen om de wedstrijd te winnen. Maar de tegenstander uit de Domstad stond zeker niet op het veld om zich zomaar te laten verslaan. Hoewel de thuisclub direct de aanval zocht bleef een dapper Utrechtse RC lang overeind. Na ruim een kwartier kwam Blue Waves via een een try van Leah van Zeeland (en een conversie van Jessica ten Broek) dan toch op voorsprong. Daarmee leek de ban gebroken ook al wist Utrechtse RC in de eerste helft ook nog een keer te scoren, ruststand: 35-5.

Mede door de hoeveelheid wissels en het herfstachtige weer werd het spel in de tweede helft wat rommeliger. Maar de voorsprong van Blue Waves kwam geen moment meer in gevaar, eindstand 52-12. Komende zondag speelt het team de laatste wedstrijd in de 1e fase van de Ereklasse tegen RC Tilburg. Daarna zal de competitie worden opgedeeld in een ‘kampioenspoule’ en een ‘degradatiepoule’. Waar Waterland/Hilversum al zeker is van een plek om de strijd om de Nederlandse titel, daar weet tegenstander RC Tilburg al dat ze in de tweede seizoenshelft zullen moeten strijden om lijfsbehoud in de Ereklasse.

Wedstrijdfoto’s Blue Waves – Utrechtse RC (foto’s: Maarten Rabelink)