Afgelopen weekend speelde rugbyclub Waterland de 1e wedstrijd, thuis, tegen the Bassets uit Sassenheim. Het vers opgerichte 3e team van RC Waterland begon de rugbymiddag met een 0-15 nederlaag tegen ’t Gooi, daarna wist het 2e uit Purmerend met 29-14 te winnen van RC the Smugglers en uiteindelijk sloot Waterland 1 de middag af door met 56-0 van RC the Bassets te winnen.

Willem van Eck wist het vorige week al: “Ik weet zeker dat we volgende week the Bassets verslaan”, hierop werd nogal sceptisch gereageerd door de selectie. The Bassets waren vorig jaar namelijk nog titelkandidaat van de landelijke 1e klasse, niets bleek echter minder waar; na druk van de mannen uit Sassenheim in de eerste 15 minuten was de wedstrijd daarna een krachtsvertoon van Waterland en kwamen the Bassets er niet meer aan toe.  Waterland startte met een sterk verjongd team: er waren basisplaatsen voor Sander de Miranda, Jeroen Trimpe Burger en Bas Ekkelboom; jongens die vorig jaar nog voor de colts speelden.

De eerste score van de wedstrijd kwam van routinier Herman Wouters die na voorbereidend werk van Michael Sparks en Lotar Abma aan de binnenkant de bal ontving en door kon lopen naar de tryline; conversie door Andrej Aleksandrovs: 7-0. Na deze try kwam Waterland nog onder druk te staan in de eigen 22 meter maar het spel verschoof langzaam naar de helft van the Bassets mede door hard werk van de voorwaartsen die elke aanval van the bassets terug dreven. Uiteindelijk kreeg Waterland een penalty die werd benut door Sander de Miranda; 10-0. In de 28e minuut scoorde Michael Flierman namens Waterland, de conversie werd gemist. Daarna een prachtige aanval die van links in het veld helemaal naar rechts ging en werd afgemaakt door Jeroen Trimpe Burger aan de buitenkant, de moeilijke conversie werd geraakt door Sander de Miranda. De jonge center kwam 7 minuten later zelf tot scoren, Andrej Aleksandrovs schoot de conversie raak; 27-0 ruststand.

In de 2e helft ging Waterland in de stromende regen verder waarmee ze begonnen waren in de eerste 40 minuten: scoren. De opvolging in de voorwaartsen was geweldig; na elke half-break was er opvolging. Uiteindelijk resulteerde dit na 3 minuten in een try van Jeroen Trimpe Burger; 32-0.  Hierna werd Lotar Abma gewisseld voor Rolf Veltman en kwam Wouter Harder erin voor Bas Ekkelboom. Hierna werd er nog gescoord door Nick Romp, die daarna gewisseld werd voor Erik Blokland, Niels Rijsenbrij en Dennis Bus. 10 minuten voor tijd werd Herman Wouters nog vervangen door Lester Bakker ivm een hoofdwond en kwam Henkie Bouman er nog in voor Michael Flierman. De jarige Sander de Miranda (19 jaar) sloot de wedstrijd in de 39e minuut af met een try+conversie; 56-0 eindstand.

Volgende week mag Waterland het in Driebergen opnemen tegen de gepromoveerde Pink Panthers.