Wat RC Waterland 1 vorige week net niet lukte tegen koploper Eemland, ging afgelopen zaterdag wel goed. Het team van coach Berrevoets startte sterk tegen URC. Na 80 minuten spelen stond er 15-45 op het scorebord. Waterland is zeker van handhaving in de Ereklasse, en speelt ook volgend jaar op het hoogste niveau van Nederland.

Waterland zette al snel veel druk, en na 6 minuten spelen resulteerde het in de eerste try door Yuri de Wit. Andrej Aleksandrovs benutte de conversie; 0-7 voor de Purmerenders. De Waterlanders kregen steeds meer vat op het spel en in de 15e minuut wist Full Back Sander de Miranda de 2e try te drukken. Flyhalf Nick Romp scoorde vlak voor rust de 3e try, Sander de Miranda kickte de conversie raak, en met 0-19 in het voordeel van Waterland gingen de teams de rust in.

De instructies van coach Berrevoets in de rust waren duidelijk. Houd de Utrechtse voorwaartsen onder druk en speel open rugby aan de buitenkant.Direct na de kick-off van de 2e helft scoorde de goed spelende Jelle Hofman een fraaie try, 0-24 voor de Waterlanders. Hofman valt in voor de geblesseerde Gus Brotherthon en speelde net als vorige week een opvallend goede wedstrijd. En dan gaat het snel met de voorsprong voor Waterland. Wil Stafford scoort 2 keer fraai in de 56e en 60e minuut, Aleksandrovs schiet beide conversies raak. Zelf zette Aleksandrovs ook een try op zijn naam. Hij kickte wederom de conversie raak, en Waterland leidde ruim met 0-45.

In de 66e minuut wordt club-icoon Peter Romp ingebracht op de 3e rij. (P) Romp speelt na 16 jaar voor het 1e team van RC Waterland te zijn uitgekomen zijn laatste competitiewedstrijd. Romp sluit af in stijl en geeft als altijd met 100% inzet voor de laatste keer zijn imponerende visitekaartje af bij de tegenstander.

Waterland zakte aan het einde van de wedstrijd in waardoor Utrecht nog 3 try’s kon scoren. Het mocht echter niet meer baten voor de Domstedelingen, die zullen degraderen naar de eerste klasse. Met 15-45 waren het de Purmerenders die met 5 punten naar huis keerde.

RC Waterland: 1. Warmerdam, 2. Flierman, 3. Holierook, 4. Blote, 5. Talman, 6. Bus, 7. Hofman, 8. Veltman, 9. Cekanauskas, 10. (Nick) Romp, 11. Gautier, 12. Aleksandrovs, 13. Stafford, 14. de Wit, 15. de Miranda. Wisselspelers: Tiekink, (Peter) Romp, Bouman, van Hemert