De Cubs (12/13 jaar) van Rugby Club Waterland zijn afgelopen zaterdag derde geworden op het Nederlands Kampioenschap Sevens. Waar rugby normaal gesproken met vijftien spelers per team wordt gespeeld staan er bij Sevens maar zeven spelers opgesteld. Deze snelle rugby variant stond in 2016 in Rio voor het eerst op het programma van de Olympische Spelen.
De Cubs kenden een prima start, alle poulewedstrijden werden relatief makkelijk gewonnen: RFC Haarlem (21-7), RC The Dukes (40-12) en Amstelveense RC (21-43). Daarna mochten de jonge Purmerenders het in de kwartfinale opnemen tegen Alkmaarse RUFC. Vanaf de eerste minuut was duidelijk dat de volgende ronde behaald zou gaan worden. Hoewel de Alkmaarders in de slotfase nog wel een twee keer scoorden kwam de overwinning van Waterland geen moment in gevaar: 31-12.

In het nationale rugbystadion mocht het team vervolgens met RC ’t Gooi uit Naarden strijden om een plek in de NK finale. RC Waterland opende sterk en kwam ook snel op voorsprong, het vergat vervolgens deze score te verdubbelen. ’t Gooi wist aan de andere kant wel raad met een verdedigende fout van Waterland en kwam zo weer terug in de wedstrijd. Na rust bleven de teams aan elkaar gewaagd maar wist ’t Gooi wel vaker tot scoren te komen: 12-27. Helaas liep Waterland daarmee de finale mis, maar mag het met brons op een Nederlands Kampioenschap zeker trots zijn!

De Junioren (14/15 jaar) speelden ook op het NK en kenden met drie nederlagen in de poulefase een slechte start maar daarna kreeg het de smaak te pakken. Het bereikte uiteindelijk de Shield Finale tegen RC Delft. Na een 21-21 gelijkspel moesten penalty shoot-outs voor de beslissing zorgen, daarin was Waterland het sterkst. Het team won daarmee de Shield en werd daarmee dertiende van Nederland.

Foto’s NK Sevens (foto’s: Maarten Rabelink)