Afgelopen jaar dachten we nog dat de heren weer op ‘tour de moustache’ zouden gaan, het bleek echter al snel dat wij gedurende de gehele maand november tegen hun besnorde gezichten mochten aankijken. Zij deden dit namelijk in het kader van Movember!

Movember?! Ja, Movember!!

Elk jaar in november vraagt Movember aan mannen over de hele wereld om hun snor te laten groeien om zo geld in te zamelen en aandacht te vragen voor de gezondheid van de man, in het bijzonder prostaatkanker. De snorren van Movember verschenen voor het eerst in 2003 in Australië en vanaf dat moment werd het woord ‘Movember’ razendsnel verspreid over de aardbol.

Op 1 Movember starten mannen, Mo Bros, met een gladgeschoren gezicht om vervolgens de rest van de maand een knappe snor te laten groeien. Gesteund door de vrouwen in hun leven, de Mo Sistas, zamelen de Mo Bros van Movember geld in door sponsors te zoeken voor de groeiprestaties van hun snor; Mo.

Ik stel mijn bovenlip gedurende 30 dagen ter beschikking om gezondheid en welzijn van mannen onder de aandacht te brengen. Mijn Mo zal het onderwerp van gesprek zijn en zal ongetwijfeld lachsalvo’s opwekken, dit alles om mensen bewust te maken en om geld in te zamelen voor onderzoek naar prostaatkanker.

Bewustzijn creëren en geld inzamelen is enorm belangrijk als men de statistieken in Nederland bekijkt:

• Elke 4 uur sterft in Nederland een man aan prostaatkanker;
  • In Nederland is prostaatkanker bij mannen de meest voorkomende vorm van kanker;
  • In Nederland krijgen jaarlijks 9500 mannen te horen dat ze prostaatkanker hebben, dat
    komt overeen met 26 mannen per dag;
  • In Nederland leven 73000 mannen met prostaatkanker;
  • In Nederland sterven elk jaar 2500 mannen aan prostaatkanker.

Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder Nederlandse mannen. Met hun deelname aan Movember willen we geld inzamelen voor het prostaatkankeronderzoek van het Nederlands Kanker Instituut – Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL).

Wat wordt er van je verwacht als Mo Bro? Weinig, eigenlijk. Je moet je snor laten groeien en daarvoor zoveel mogelijk geld inzamelen. Om niet ieder voor zich aan de slag te laten gaan we natuurlijk samenwerken! Henk heeft een profiel aangemaakt voor Rugbyclub Waterland waar alle foto’s en het overzicht van alle donaties te bewonderen zijn.

Ik nodig je uit om mee te doen: door je snor te laten groeien of door voor mijn snorgroei online een gift te doen op http://mobro.co/rugbyclubwaterland

Bij voorbaat dank dat je mij wilt helpen om gezondheid en welzijn van mannen onder de aandacht te brengen.