Kunstgrasveld geopend!

Afgelopen zaterdag is het nieuwe kunstgrasveld van Rugby Club Waterland officieel geopend. De spelers, vrijwilligers, sponsoren, buurtbewoners en fans van Waterland  die zich bij het nieuwe veld verzameld hadden luisterden in een heerlijk herfstzonnetje eerst naar een woordje van Roald Helm, wethouder van Sport van Purmerend. Helm knipte vervolgens samen met ons oudst spelende lid Ed Guit en de jongste Waterlander Yennick Moelee het lint door waarna het veld betreden mocht worden door de spelers van LRC DIOK 1 en RC Waterland 1.

Helaas was de tegenstander op het 'nieuwe' complex een maatje te groot voor de Waterlanders. Hoewel Waterland speler Ryan Berrevoets nog wel de eer had de eerste try van de dag te scoren werd het uiteindelijk 5-53.

Burgemeester Don Bijl schreef voor het programmaboekje van de wedstrijd RC Waterland 1 - LRC DIOK 1 een voorwoord. Helaas kwam het boekje niet op tijd op de plaats van bestemming aan maar het voorwoord willen we jullie niet onthouden.

Voorwoord Burgemeester Don Bijl

burgemeester_bijl_met_ambtsketen Met de opening van het nieuwe kunstgrasveld is weer een hoofdstuk toegevoegd aan de bruisende geschiedenis van Rugby Club Waterland. Het nieuwe veld geeft veel meer mogelijkheden om trainingen en wedstrijden in alle omstandigheden doorgang te laten vinden. Een kunstgrasveld voor rugby zou vroeger waarschijnlijk ondenkbaar zijn geweest, maar tijden veranderen. Het veld is een belangrijk onder-deel van de vernieuwing van het gehele complex. Die vernieuwing heeft natuurlijk heel wat voeten in de aarde. Bovendien is het soms lastig afscheid te nemen van een vertrouwd veld en — later — van het eigen clubhuis, dat met zoveel eigen inzet is opgebouwd. Aan de andere kant geeft de vernieuwing ook weer nieuwe mogelijk-heden. Belangrijk voor een club met ambitie.

Rugby mag zich als sport in steeds meer belangstelling verheugen. Dat zien wij bijvoorbeeld aan de aandacht van de media voor het wereldkampioenschap. Rugby is een fysieke sport waar sporters met respect met elkaar omgaan. De wil om te winnen ontaardt niet in sport onwaardige taferelen. Andere sporten kunnen daar een voorbeeld aan nemen.

Rugby is ook een sport uit mijn jeugd. lk ben in Nieuw Zeeland geboren. Iedereen weet, dat Nieuw Zeeland al lang het sterkste team ter wereld heeft. Rugby is daar volkssport nummer één. Een sport en een passie. Rugby Club Waterland heeft zich dit seizoen versterkt met drie spelers uit mijn geboorteland. Dat zegt veel!

RC Waterland 1 heeft dit seizoen tot dusverre de wind niet in de zeilen door vele blessures van spelers. Daardoor zijn de resultaten enigszins achtergebleven bij de verwachtingen. Maar ik ben ervan overtuigd, dat op enig moment het tij zal keren. Het in gebruik nemen van het nieuwe veld zal hierbij vast een grote stimulans zijn. Diok is in ieder geval al gewaarschuwd! lk wens spelers en toeschouwers een mooie en spannende wedstrijd toe.

En natuurlijk feliciteer ik Rugby Club Waterland met het nieuwe kunstgrasveld.

Don Bijl
Burgemeester