Het zit er op! De poulefase van de Rugby World Cup is helemaal gespeeld. Veertig wedstrijden, met 231 try’s, 164 conversies, 3 dropgoals, 176 penalty’s, 1 rode- en 44 gele kaarten. Met als grote teleurstelling Engeland en als grote verrassing Japan. Het afgelopen weekend zat bomvol rugbywedstrijden. De hoogte punten: Engeland revancheerde zich gedeeltelijk tegen Uruguay met 60-3, sleepte Schotland een nipte overwinning tegen Samoa binnen met 33-36. Australië eindigde op een eerste plaats in de poule door concurrent Wales met 15-6 te verslaan en Ierland deed het zelfde maar dan tegen Frankrijk, 9-24.

Poulewinnaar bekend!

Gertjan Schaap beleefde een prima weekend, hij scoorde sinds vrijdag de meeste punten in onze RWC Pool, maar liefst 23! Hij sprong daarmee van de 20e plaats naar de 10e plaats op de ranglijst van de poulewedstrijden. Maar het belangrijkste is nu natuurlijk de prijswinnaar van de RWC Pool ! Dat bleef tot het laatste moment spannend. Laurens de Boer zag dat er in de wedstrijd USA-Japan bijna voldoende try’s werden gescoord om op de eerste plaats te komen. Maar helaas voor hem stopte het aantal gedrukte try’s bij vijf. Zo kwam niet hij op 99 punten maar Richard Veenman. Maar ook Richard greep naast de hoogste plaats in het klassement. Hij moet twee deelnemers voor zich dulden. Arjan Konijn en Erik Dobber mogen zich met 100 punten de winnaars van de Poulewedstrijden noemen. Zij delen dus ook samen de 10 euro die daarvoor gereserveerd was, daarmee is de inleg weer terugverdiend. Maar natuurlijk is de eer van de winst niet in geld uit te drukken. Gefeliciteerd!

1. Erik Dobber (100 punten)
    Arjan Konijn (100 punten)
  2. Richard Veenman (99 punten)
  3. Laurens de Boer (98 punten)

Bekijk hier de gehele ranglijst.

De ranglijst met poulestand

De eindstanden in de poules op het wereldkampioenschap zijn nog niet in bovenstaande stand opgenomen. Natuurlijk zijn ook die punten inmiddels berekend en daarmee is de stand flink door elkaar geschud. Er was niemand die de poules volledig goed hadden voorspeld. Jens Zonneveld scoorde het beste, hij had in zowel Poule B en C de nummers 3 en 4 omgedraaid. Erik Dobber blijft wel in de top-5 staan, maar Arjan Konijn vinden we nu terug op de 17e plaats. In de top staat iedereen nog heel dicht bij elkaar, dus net als op het toernooi zelf: Nu gaat het pas echt beginnen!

De top 4 bestaat nu uit: Johan Huisman (4e met 133 punten), Koos de Haan sr en Jens Zonneveld (2e plaats met 136 punten) en Maarten Rabelink (1e met 138 punten). Download hier de hele stand.

De komende dagen

Vanaf nu alleen nog maar topwedstrijden op de Rugby World Cup waar we enorm naar uitkijken. In alle wedstrijden is het de bovenkant van de wereldbol dat het opneemt tegen de Europese landen op de bovenkant. Zaterdag speelt Zuid-Afrika tegen Wales (17:00 uur) en Nieuw-Zeeland tegen Frankrijk (21:00 uur). Een dag later nemen de Ieren het op tegen de Argentijnen (14:00 uur) en Australiërs moeten zien af te rekenen met de Schotten (17:00).

Alvast een geweldig RWC weekend toegewenst! En tot de volgende Pool-update op maandag!

Maarten Rabelink en Hans Le Noble

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 12 oktober 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl

RWC15deel8_Pagina_1

RWC15deel8_Pagina_2