Vier boeiende kwartfinales in het afgelopen weekend. Zuid Afrika had het zaterdag zwaar met Wales maar uiteindelijk won het met nipt met 23-19, Nieuw-Zeeland maakte, zeker in de tweede helft, gehakt van de Fransen. Op zondag zat het clubgebouw vol de grootste verrassing, Ierland – Argentinië: 20-43! En vervolgens was het stuivertje wisselen bij Australië-Schotland. Over de manier waarop zal nog een tijd worden doorgesproken maar in de 80ste minuut trokken de Australiërs de overwinning met een penaltykick naar zich toe, 35-34. De Rugby World Cup verloor in één weekend alle landen uit het noordelijk halfrond die nog over waren…

En dat tot grote vreugde van Dieneke de Vries, Koos Veltman, Evelien Poels en Hans Heijne. Zij voorspelden exact deze halve finales! Onze complimenten! Daarmee verdiende ze dus elk 24 punten. In de top van de pool is net als Australië-Schotland, stuivertje wisselen. We hebben nu twee nieuwe koplopers: Jens Zonneveld en Koos de Haan sr leiden nu met 54 punten. Gevolgd door Maarten Rabelink (150 punten), Serge Le Noble (149 punten), Ed Guit en Rob de Vries (elk 148 punten). Evelien Poels (142 punten) is door de vele punten die zij dit weekend verdiende opgeklommen naar de 12e plaats en is daarmee de hoogst geplaatste vrouw in de pool. Al zit Maaike Baart haar op de hielen met 141 punten.

De onderste acht plekken zijn ook over 8 verschillende totaalscores verdeeld. Rode lantaarndrager Arjen Smulders ziet met 93 punten alleen Jacques Kist (95 punten) vlak boven zich. Daar weer boven heeft Dennis Moes met 106 punten een gaatje geslagen.

Download hier de stand.

De komende dagen

Komend weekend weten we welke landen in de finale staan en welke zullen spelen om het brons. Op zaterdag spelen N. Zeeland en Zuid-Afrika tegen elkaar, is dit de eerste serieuze tegenstander voor de All-Blacks? De Springboks hebben zich in ieder geval goed hersteld na de valse start tegen Japan. Zondag nemen de Argentijnen het op tegen Australië. Zal Argentinië na Ierland ook de Wallabies opzij kunnen zetten?

Maandag na de halve finales maken we de nieuwe tussenstand van de pool weer bekend!

Maarten Rabelink en Hans Le Noble

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 19 oktober 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl

RWC15deel9_Pagina_1

RWC15deel9_Pagina_2