We hebben er weer een heerlijk Rugby World Cup weekend opzitten. Met als absoluut hoogtepunt natuurlijk het duel tussen Engeland en Wales (25-28) op zaterdag. De strijd en de ontknoping van de wedstrijd was absoluut een geweldige reclame voor de sport. Op zondag was er bij Schotland een basisplaats voor Tim Visser tegen USA (39-16). De Nederlander wist ook nog eens een try te scoren. Ook weer mooie reclame voor de rugbysport in Nederland.

Voor Jan de Koning, Martin Huisman en Rob Konijn was het in de pool een topweekend. Mede doordat zij drie van de acht deelnemers waren die de overwinning van Wales voorspeld worden pakten zij dit weekend 20 van de 21 mogelijke punten! De stand is flink door elkaar geschud, we hebben een nieuwe koploper. Ed Guit stond na de wedstrijden van zaterdag in zijn eentje aan kop, maar moest op zondag toch zijn meerdere erkennen in Rob Konijn. Hij is nu met 48 punten de nummer één, gevolgd door Maarten Rabelink, Erik Dobber, Koos de Haan sr en Martin Huisman die één punt minder hebben. Download hier de nieuwe stand

De meeste try’s in de poulefase

We zitten bijna op de helft van het aantal wedstrijden in de poulefase, dus we hebben nu een redelijk beeld van welke landen in aanmerking kunnen gaan komen om de meeste try’s in de poulefase te maken. De top 5:

Positie/land                                  Try’s
1.       Australië                                14
2.       Ierland                                   13
3.       Nieuw Zeeland                      11
4.       Schotland en Zuid Afrika       10

Meeste try's in poulefase

Klik op de afbeelding voor een grote weergave

Voorlopig moet de grote favoriet van de deelnemers, Nieuw Zeeland (50x genoemd) dus nog twee landen voor zich dulden. Australië, het land dat nu de meeste try’s gescoord heeft is de favoriet van slechts twee deelnemers. Piet Wendrich en Michael de Vries mogen blijven hopen op de zes punten die ze dat op zal leveren.

De komende dagen

Tot aan het weekend (inclusief vrijdagavond) worden drie wedstrijden gespeeld, de leukste  zal die tussen Wales en Fiji. Zeker gezien de concurrentie in deze pool om de bovenste twee plaatsen. Maar de Red Dragons kunnen een belangrijke stap zetten om Engeland en/of Australië van zich af te schudden. Dertien pool-deelnemers zien dat liever niet gebeuren, zij denken dat Fiji de eerste winst van het toernooi gaat pakken. Dan zou de strijd in de ‘Pool des doods’ nog heviger worden.

Op vrijdagmorgen zal er weer een pool update op de site staan!

Maarten Rabelink en Hans Le Noble

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 28 september 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl

RWC15deel3_Pagina_1

RWC15deel3_Pagina_2