Geen verrassingen in de afgelopen twee dagen van de Rugby World Cup, maar toch zagen we wat spannende wedstrijden voorbij komen. Wat dacht je van Canada-Roemenië? Canada stond na 45 minuten rugbyen redelijk riant op een 15-0 voorsprong. Maar de Roemenen maakten de grootste come-back in een wedstrijd op de RWC ooit. Vijf minuten voor tijd kwamen ze tot 15-14 en 3 minuten later pakten ze via penalty alsnog de overwinning, 15-17. Woensdag ook veel spanning bij Namibië-Georgië, dat kwam qua rugby de wedstrijd niet echt ten goede, maar entertainmentwaarde wel. Zo duurde de eerste helft geen 40 maar 50 minuten en zagen we een uncontested scrum! Georgië kwam terug van een achterstand, zag Namibië bijna weer langszij komen, maar ze hielden toch stand. Daarmee staan ze nu derde in Poule C, een plek die recht geeft op deelneming aan de RWC van 2019.

Knap was ook de prestatie van Bryan Habana, de sterspeler van Zuid-Afrika wist drie try's te scoren tegen USA. Hij bracht zijn RWC totaal op 15 try's, net zoveel als rugbylegende Jonah Lomu. USA werd helemaal overklast door de Springbokken, 64-0.

Er werden dinsdag en woensdag maar vier wedstrijden gespeeld maar toch heeft dit wel grote gevolgen voor onze Pool-stand. Wat dacht je van Martin Huisman die samen met Erik Dobber na afgelopen weekend aan kop ging? Vier wedstrijden later vinden we hem niet meer terug op de eerste plaats.... maar op de zeventiende! Voor Erik Dobber bleef de schade beperkt, hem zien we nu terug op plek drie. Dat betekent dat we weer een nieuwe koploper hebben! Een gedeelde plek, want ik moet mijn koppositie delen met Arjan Konijn! De top 3 heeft nu een klein gaatje geslagen met de rest. Onderin hebben ook drie man afstand genomen; Piet Wendrich, Ab Rabelink en Arjen Smulders staan nu gezamenlijk onderaan. Marcel Tierie en Jacques Kist staan er met 2 punten verschil boven.

Download hier de nieuwe stand.

Poule C en D

Komend weekend worden de laatste wedstrijden van de poulefase gespeeld. Wij richten ons nu even op Poule C en D. In Poule C is Nieuw-Zeeland al zeker van een plek in de kwartfinale. Tegenstander Tonga moet vrijdag van de All-Blacks winnen om de tweede plaats te bereiken. Mocht dat lukken dan moet Argentinië zondag tegen Namibië nog aan de bak. Maar voorlopig lijkt het er op dat er in Poule C geen land meer van positie gaat wisselen. En dan komt de voorspelling van veel Pool-deelnemers uit. Alleen Katelijn de Vries verwacht dat Argentinië nog boven Nieuw-Zeeland eindigt. Voor de tweede plaats is Argentinië is voor 90% van de deelnemers de grote kanshebber, ook Namibië werd genoemd maar dat zit er dus niet meer in.

pouleC

In Poule D zijn de twee bovenste plaatsen al vergeven. Ierland en Frankrijk gaan zondag in een onderlinge wedstrijd uitmaken wie de poulewinnaar wordt. Bij een gelijkspel is die positie voor Ierland. In tegenstelling tot Poule C zien we hier een gevarieerdere voorspelling van de deelnemers. Toch is Ierland bij 65% de grote favoriet voor de eerste plek. Demi Kist had haar geld op Canada gezet, maar dat zit er echt niet meer in.

pouleD

De komende dagen

Vrijdag gaat de Rugby World Cup weer verder met Nieuw-Zeeland-Tonga. Op zaterdag verheug ik me op Australië-Wales en zondag op Frankrijk-Ierland. In totaal worden er nog zeven poulewedstrijden gespeeld. Zondagavond weten we welke landen zich hebben geplaatst voor de kwartfinales. Maandag maken we de eerste winnaar van de RWC Pool bekend, welke deelnemer voorspelde de poulefase als beste?

Een geweldig RWC weekend toegewenst! En tot de volgende Pool-update op maandag!

Maarten Rabelink en Hans Le Noble

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 8 oktober 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl

RWC15deel6_Pagina_1

RWC15deel6_Pagina_2