Even zag het er rooskleurig uit voor Waterland zaterdag. Het team speelde thuis tegen RC Eemland uit Amersfoort, dat bovenaan staat in de plate-poule. De Purmerenders startten overtuigend. In een zeer aantrekkelijk duel trok Waterland na 80 minuten toch aan het kortste eind. Eindstand 19-28.

Al na een paar minuten kwam Waterland op voorsprong door een try van Romaric Gautier en rake conversie van huiskicker Andrejs Aleksandrovs. Een penalty-kick van Eemland bracht de stand op 7-3. In de 25e minuut werd de voorsprong uitgebreid door een try van William Stafford en conversie van Aleksandrovs; 14-3.

Langzaam kwam Eemland terug in de wedstrijd door twee rake penalty-kicks; 14-9. Later bleek het team ook nog try’s te kunnen maken en kwam het op voorsprong; 14-16. Even nam Waterland weer de leiding door een try van Sander de Miranda, maar kort erna scoorde de Amersfoorters 19-21. Een laatste try en rake conversie zorgde ervoor dat de bezoekers de punten definitief mee naar huis konden nemen. Met een eindstand van 19-28 zag het publiek een prachtige pot rugby. Een strijdbaar en gemotiveerd Waterland gaf het thuispubliek wat het verdiende, en bewees maar weer eens de potentie van het team.

Handhaving

Goed nieuws in ieder geval dat Waterland volgend jaar wederom zal uitkomen in de Ereklasse, het hoogste niveau van Nederland. Utrecht zal dit jaar degraderen, en zich volgend jaar opnieuw moeten bewijzen in de Eerste klasse. Volgende week speelt Waterland tegen Utrecht in de Domstad de laatste wedstrijd van dit seizoen.