Rugby Club Waterland is afgelopen weekend zowel  bij de Colts (17/18 jaar) als de Heren op een derde plaats geëindigd op het Nederlands Kampioenschap Rugby Sevens.  Op het Nationaal Rugby Centrum in Amsterdam wonnen de Colts, natuurlijk met de clusterpartners Cas, Alkmaar en Den Helder, de Plate. De Heren drongen door tot de halve finale maar daarin was de uiteindelijke Nederlands kampioen Castricumse RC een maat te groot. Waterland eindigde daarmee op een mooie (gedeelde) 3e plaats op het NK.

Helaas ontbraken op het toernooi op het laatste moment een aardig aantal (ereklasse) clubs bij de Heren. Daardoor speelde Waterland in de poulefase slechts twee wedstrijden. In de eerste wedstrijd werd tegen RC Delft in de laatste speelseconden een voorsprong onnodig weggegeven, 7-7. Overigens natuurlijk wel een toepasselijke uitslag om je NK 7’s mee te starten.

LRC Diok was de volgende tegenstander, en de ploeg uit Leiden benutte slim de zwakke plekken in het team van Waterland. Zeker omdat de Waterlanders zelf de eigen kansen niet benutte eindigde het duel na twee keer 7 minuten in 0-33. Op doelsaldo plaatste het zich toch voor de kwart finale, en daarin werd Waterland gekoppeld aan USRS. Waterland was op het kunstgrasveld van het Nationaal Rugby Centrum sterker dan de Utrechtse Studenten al lukte het pas in de tweede helft om definitief afstand te nemen, 17-5.

In de halve finale was het geel/zwart van de Castricumse RC uiteindelijk dus te sterk voor rood/wit/blauw van RC Waterland. Door blessuregevallen begonnen de Waterlanders met slechts één wissel aan het duel. Het hete kunstgras wekte voor de overgebleven 8 spelers ook niet bepaald energie op. Cas RC toonde met een ruime 0-49 aan niet alleen in dit duel de duidelijke winnaar te zijn maar ook een terechte Nederlandse kampioen. Al was de finale tegen LRC Diok nog enorm spannend, 10-7.

De Junioren (15/16 jaar) van RC Waterland speelden zaterdag al op het NK Rugby Sevens. In de poulefase won  het van Oysters en RC Eemland maar verloor het van de uiteindelijke Nederlands kampioen Haagse RC. Dit was voldoende voor een plaats in de kwartfinale maar daarin was Gooidogs helaas net te sterk.
Meer foto's staan ivm een storing aan de website op onze Facebookpagina