De kop is er af! Afgelopen vrijdag werd de Rugby World Cup geopend door Engeland en Fiji en direct werden we getrakteerd op een schitterende rugbywedstrijd. Voor de deelnemers aan de RWC pool van Rugby Club Waterland is het toernooi natuurlijk extra spannend. En de openingswedstrijd waren er bijna alleen maar blije gezichten te zien. Want 67 van de 68 deelnemers voorspelden een overwinning van de thuisclub (35-11). Alleen Koos Veltman hoopte op een stunt van Fiji maar greep dus naast de punten.

De grootste stunt van dit weekend was natuurlijk die van Japan. De Aziaten wonnen zeer verrassend van Zuid-Afrika (32-34). Geen enkele pool deelnemer had ‘zijn of haar geld’ ingezet op Japan. Na acht wedstrijden staat iedereen op de stand nog dicht bij elkaar. Maar drie deelnemers mogen zichzelf wel al koploper noemen. Koos de Haan sr en de broers Maarten en Marijn Rabelink pakten dit weekend 19 punten en staan dus in ieder geval tot woensdag bovenaan. De ranglijst kun je hier downloaden.

Wie wordt de nieuwe wereldkampioen?

Als het aan de deelnemers van deze pool ligt zijn er acht landen een kanshebber voor de wereldtitel. Nieuw Zeeland is veruit het populairst, meer dan de helft van de deelnemers zien de All-Blacks er met de Webb Ellis Cup vandoor gaan. Op grote afstand volgen Zuid Afrika en Engeland met ieder 8 voorspellingen. Eén deelnemer ziet in Argentinië de grote verassing van dit mondiale toernooi.

Klik op de afbeelding voor een grote weergave >>

De ranglijst

Woensdag 23 september staan de volgende World Cup wedstrijden weer op het programma, zal Japan tegen Schotland opnieuw voor een stunt gaan? Eric Voet ziet als enige deelnemer de Aziaten er met de winst vandoor gaan. Bij Frankrijk-Roemenië en Australië-Fiji is iedereen eensgezind, de winst zou voor Frankrijk en Australië moeten zijn. De nieuwe update van de ranglijst plaatsen we donderdag na Nieuw Zeeland - Namibië weer op de site.

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 21 september 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl