Zoals jullie ongetwijfeld inmiddels via het nieuws hebben vernomen heeft het RIVM haar bevindingen gerapporteerd van het onderzoek naar het spelen op SBR rubbergranulaat. In het onderzoeksrapport beschrijft het instituut dat er weliswaar gevaarlijke stoffen in het rubber voorkomen, maar dat er geen risico’s zijn voor de gezondheid van de gebruikers van de velden. Er kan dus veilig worden gesport. Ook op de kunstgrasvelden van FC Purmerend, vpv Purmersteijn, vv De Wherevogels en Rugby Club Waterland.

Wethouder Roald Helm vindt de uitkomsten van het onderzoek belangrijk om ongeruste ouders, sporters en de betreffende sportverenigingen zorgvuldig te informeren. Hij waardeert het hoe sportverenigingen de afgelopen maanden het hoofd koel hebben gehouden zodat trainingen en competities zijn gewoon door konden gaan. Ook de GGDZW onderschrijft de conclusies en aanbevelingen van het RIVM.

Elke ondergrond voor kunstgrassportvelden heeft voor- en nadelen. Als de oudste velden in Purmerend omstreeks 2018 aan vervanging toe zijn, zal de gemeente advies inwinnen bij Spurd en de GGD over de meest innovatieve oplossingen waarbij uiteraard ook gezondheidsaspecten worden meegewogen.

Meer informatie over het onderzoek kun je lezen in het onderzoeksverslag van het RIVM en een Vraag & Antwoord. Het RIVM heeft een Publieksinformatielijn via (0800) 04 80. De GGD informeert over gedragsregels voor sporten op kunstgrasvelden met rubbergranulaat www.ggdzw.nl/kunstgrasvelden.