We zijn aangekomen bij de laatste twee bekendmakingen van nominaties voor het RC Waterland Gala: de Vrijwilliger en Speelster van het jaar. Zoals eerder op de site vermeld is het spelen op Ereklasse niveau niet mogelijk zonder vrijwilligers. Daarom staan naast de spelers/speelsters ook de vrijwilligers centraal op het Gala. Iedereen kon zijn of haar onmisbare vrijwilligers nomineren en uit deze reacties zijn drie vrijwilligers gekozen. Dat zijn ook dit jaar weer drie toppers. Op het Gala mogen de aanwezigen stemmen op één van deze genomineerden. En dan de dames! Na het debuut in Ereklasse wist het in de tweede seizoenshelft de volle buit te pakken in de tien wedstrijden in de promotiepoule. Daarmee heeft het team aangetoond weer een stap omhoog te hebben gezet ten opzichte van een jaar eerder. Het kiezen van drie dames voor de titel Speelster van het Jaar viel dit jaar niet mee, maar het is gelukt! De genomineerden zijn....

Vrijwilligers

Arjan Konijn zat van 2008 tot eind 2016 in het bestuur van Rugby Club Waterland. Eerst als wedstrijdsecretaris en later als hoofd verenigingszaken. Met name de laatste jaren heeft hij ontzettend veel werk verzet, o.a. op het gebied van sponsoring. Mede dankzij de inzet van Arjan spelen de Cubs, Junioren en de Colts in schitterende wedstrijdshirts en zijn er rondom het veld veel nieuwe sponsoren te vinden. Ondanks dat hij eind 2016 zijn bestuurstaken neer heeft gelegd is hij nog steeds van grote waarde als vrijwilliger. Niet alleen voor Supporters van Waterland maar ook als referee bij zowel de jeugd als senioren. Toen onlangs bij de Ereklasse wedstrijd van de dames de toegewezen referee niet kwam opdagen was Arjan na een belletje snel ter plaatse om de wedstrijd te redden.

José van der Linden is niet zozeer genomineerd voor haar verdienste in dit seizoen. Zoals de persoon die haar nomineerde ook omschreef: "Het is meer een Oeuvre Award voor haar werk als voorzitter voor onze club." Begin dit seizoen droeg José de voorzittershamer over aan Robert Jonk, die zij zelf in 2010 juist opvolgde. Als niet rugbyer werkte haar aanpak verfrissend binnen alle onderdelen van de vereniging. Qua leden groeide de club fors en ook sportief werden er grote stappen gemaakt. Zowel de heren als de dames wisten in de periode dat José voorzitter was op te klimmen naar het hoogste Nederlandse niveau. Een luxepositie die maar weinig rugbyclubs in ons land hebben.

Waar Sjaak Berkelaar is, is reuring. Of zoals een lid dat hem nomineerde als Vrijwilliger van het Jaar het omschreef: “Hij heeft altijd een (onconventionele) mening en zorgt dat er daardoor discussie ontstaat en uiteindelijk ook beweging.” Al jaren is Sjaak een belangrijke kracht bij de jeugdafdeling van Waterland. Zowel als trainer en als teammanager, overigens natuurlijk altijd gesteund door Marja. Dit seizoen stond hij niet alleen vele uren op het trainingsveld bij de Cubs, maar word Sjaaks sterke mening ook goed gebruikt binnen het bestuur waar hij nu de rol van voorzitter van de Jeugdcommissie bekleed.

Dames

Wie zal de nieuwe Vrijwilliger van het Jaar worden en wie de Speelster van het Jaar? De winnaars worden komende zaterdag op het RC Waterland Gala bekend gemaakt. Zorg dat je er bij bent vanaf 20:00 uur! Tot zaterdag!