Voor haar achtste wedstrijddag mocht Waterland 3 aantreden tegen nummer 1 en titelkandidaat ARC The Pigs 3. Waterland begon zeer overtuigend en kwam als snel op een voorsprong van 10-0. Dit duurde echter niet lang en The Pigs stonden na slecht verdedigen van Waterland weer ruim voor. De rest van de wedstrijd waren beiden partijen in evenwicht maar toch wisten The Pigs uit Arnhem er met de overwinning van 28-22 vandoor te gaan.

In tegenstelling tot de verwachtingen vóór het seizoen, stond Waterland met 24 spelers klaar voor het begin van de wedstrijd. Een luxeprobleem waar Hans Nop het af en toe moeilijk mee heeft.

Na de overtuigende overwinning van vorige week tegen Pickwick Players werd vooruit gekeken naar een pittigere wedstrijd tegen The Pigs. Waterland was echter niet onder de indruk en zorgde na een penalty kick van Milan Reinders voor een 3-0 voorsprong. Props Marijn en Maarten Rabelink wachtten op een bal uit een ruk, maar het was Robin van der Velde die ermee vandoor ging. Milan deed er nog een schepje bovenop en kickte de conversie raak; 10 tegen 0.

Heel erg lang werd er niet genoten van deze voorsprong. The Pigs werden feller en door slecht verdedigingswerk aan Waterlandse kant kwamen ze door twee try’s terug tot 10-14. Een omstreden doodgedrukte bal door fullback Tim Meier werd door scheidsrechter Paul gezien als try. Hierdoor vergrootte The Pigs wederom hun voorsprong naar 10-21. Opgeven was alleen geen mogelijkheid voor Waterland. Door een try van Alain ‘metdiemoeilijkeachternaam’ kwam Waterland 3 terug in de wedstrijd. De conversie werd vanaf grote afstand raak gekickt door Daan Visser; 17-21. Helaas kwam als snel het antwoord van The Pigs die na een try zorgden voor een stand van 17-28.

Door bemoedigende teksten als ‘pak die varkentjes’ en ‘ik lust wel een beenhammetje’ begon Waterland haar tegenaanval. André Beuving schoot door de verdediging van The Pigs heen. Na een gemiste conversie kon Waterland 5 puntjes bij de stand optellen; 22-28. Door zeer knap verdedigingswerk aan Waterlandse kant kon een tegentry voorkomen worden maar moest Waterland helaas haar meerdere bekennen aan The Pigs uit Arnhem.

Na deze zinderende wedstrijd is het duidelijk geworden dat Waterland 3 niet afgeschreven moet worden in de competitie. Ook de tegenstander was het ermee eens dat ze dit spel niet verwacht hadden. Kortom; toch maar weer even laten zien dat Waterland nooit te onderschatten valt!