RC Waterland 3 is het seizoen 2016-2017 uitstekend begonnen. In de voorbereiding werd RC Emmen 1 al verslagen, daarna werden in de competitie tegen RC Greate Pier 2 en RC The Bassets 3 grote overwinningen geboekt. Alleen in de uitwedstrijd tegen RC ’t Gooi 3 werd het team verslagen. Deze zondag stond opnieuw een derde team van een Ereklasse club op het programma. Amstelveense RC 3 kende met drie overwinningen in de eerste vier wedstrijden ook een prima start. Voor het derde team van RC Waterland stond er in Amstelveen dus een flinke klus te wachten.

Waterland begon niet sterk aan die klus, binnen twee minuten na de kick-off keek het al tegen een 5-0 achterstand aan. Halverwege de eerste helft liep de achterstand zelfs op naar 8-0. RC Waterland was zowel bij de voorwaartsen als de driekwarten sterker dan de tegenstander maar het duurde lang voordat het overwicht werd uitbetaald. Maar Jeffrey Mennes brak de wedstrijd voor de Waterlanders open, na een lange run wist hij de winger Rick Gijsen te bereiken. Die zette vervolgens de 8-5 op het scorebord. Het duurde niet lang of Gijsen wist opnieuw met de bal het trygebied te bereiken. Deze keer door hard werk van prop Bart Visser. Zo was vlak voor rust de achterstand omgezet in een 8-10 voorsprong.

Om de druk op de thuisploeg te verhogen bracht coach Hans le Noble in de rust nog meer gewicht in het veld. De scrum van Waterland had daarvoor veel weg van een stoomwals. Maar ook de driekwarten kwamen op stoom, met name de ‘Thijsjes’ die de voorsprong verhoogden. Twee keer wist Thijs Nieuwenhuizen een try te drukken, Thijs Horbach verzilverde vervolgens één keer een conversie.

Amstelveense RC 3 - RC Waterland 3

De  8-22 voorsprong liet tegenstander Amstelveense RC 3 zeker niet uit het veld slaan, de thuisploeg bleef strijden voor een overwinning. Daardoor bleef de wedstrijd erg leuk om naar te kijken. Maar tegen de heel hard werkende Waterlanders was weinig te halen. Toch wist Amstelveense uiteindelijk nog één gaatje in de Waterlandse muur te vinden, 13-22.

Het slot van de wedstrijd was volledige voor Waterland. Een schitterende aanval van ‘de Parel van Burundi’ Alain Nkurunziza en de onvermoeibare Remon Bril werd door Gijsen omgezet in zijn hattrick. Full-back Thijs Horbach maakte het feestje compleet door de 13-29 einstand op het scorebord te zetten.

Het volledige team verdiend de complimenten door deze geweldige teamprestatie. Toch ging de ‘Zilveren Jug’ – de prijs voor de speler van de wedstrijd – deze keer naar Rick Gijsen. Mede dankzij zijn drie try’s wist RC Waterland 3 voor de derde keer dit seizoen te winnen. Als beloning stijgt het team naar de derde plaats. Dat het derde half oktober al meer punten verzameld heeft dan het in het gehele seizoen 2015/1016 laat wel zien hoe sterk de ploeg aan het seizoen begonnen is. Volgende week wacht in Purmerend het duel tegen koploper Alkmaarse RUFC 2. Met wat hulp van supporters aan de kant is een stunt opnieuw mogelijk!

Foto’s Amstelveense RC 3 – RC Waterland 3 (Foto’s: Maarten Rabelink)