Vrijdagavond werd op de jaarlijkse ALV de ‘Benoemingscommissie’ officieel aangesteld. De commissie is in het leven geroepen om te bekijken of voorgedragen leden die (extra) veel voor de club betekenen in aanmerking komen voor de titel ‘Erelid’ of ‘Lid van verdienste’. De huidige ereleden Piet van Twisk en Hans Le Noble, en lid van verdienste Koos Veltman hebben plaats genomen in deze speciale commissie.

Met zo’n strenge benoemingscommissie valt het natuurlijk niet mee om zo’n mooie eretitel van de club in de wacht te slepen, toch werd direct een nieuwe Erelid benoemd. Harrie Oudekerk mag zich vanaf nu Erelid van Rugby Club Waterland noemen. Harrie van harte gefeliciteerd!

Volledig verrast kreeg Harrie vrijdagavond uit handen van Piet van Twisk naast het certificaat van zijn benoeming ook een beeldje uitgereikt. Het beeldje stelt de samenwerking tussen mensen voor die daarmee de top bereiken. Het staat symbool voor al het werk dat Harrie (natuurlijk veel samen met Els die al eerder tot erelid was benoemd) als bestuurslid voor de rugbyclub gedaan heeft. De benoemingscommissie had de volgende lezing om Harrie te benoemen tot Erelid:

In 1986 werd bij Rugby Club Waterland een trimvereniging opgericht, deels om nieuwe leden te krijgen en deels om geblesseerde spelers sneller te laten herstellen. Harrie Oudekerk behoorde tot het eerste groepje nieuwe leden dat op de trimclub afkwam. Trimmen doet Harrie inmiddels al een tijdje niet meer, maar hij is wel altijd bij de club gebleven. In 1988 trad hij als vertegenwoordiger van de trimclub toe tot het bestuur van de rugbyclub. In 1991 nam hij het voorzittersstokje over van Piet van Twisk. Het voorzitterschap vervulde hij zeven jaar waarna Hans Le Noble het weer van hem overnam. In 2001 keerde Harrie terug in het bestuur, met als buffer vrouw Els werd hij penningmeester. Deze functie heeft hij elf jaar later nog steeds. Alle jaren bij elkaar opgeteld is Harrie dus al 20 jaar actief als bestuurslid.

Buiten de bestuursfuncties was Harrie altijd actief betrokken met alle verhuizingen en verbouwingen die de club rijk is. Harrie is een zeer fanatiek tourganger en hanteert vanaf 1997 ook trouw de filmcamera om alle gewenste en ongewenste zaken op de gevoelige plaat vast te leggen. Dit gaf hem de bijnaam Harrie Haanstra. Samen met Els is Harrie een zeer trouw bezoeker van de rugbyvereniging, hij is er bijna altijd te vinden op trainingsavonden en wedstrijddagen. Het erelidmaatschap heeft hij met dit alles dan ook dik verdiend.

Heeft Harrie die zo lang bij de rugbyclub betrokken is dan nooit met de ‘ovale’ bal op het rugbyveld gestaan? Wellicht zal hij het zelf ontkennen maar Harrie heeft wel degelijk gerugbyed. Gelukkig is de volgende anekdote bewaard gebleven: “Ooit speelde Harrie mee in ons veteranenteam op een toernooi tijdens de Haagsche Rugbydagen. Harrie, geheel gehuld in zijn Waterland tenue startte op de wingposisitie (hij trimde er toen nog lustig op los). Hij kreeg de bal, keek op en zag een lompe tweede rijer op hem afstormen. Harrie koos eieren voor zijn geld en gooide de rugbybal voorwaarts in de armen van zijn stomverbaasde opponent. Daarna koos Harrie wijs om allen nog maar te gaan trimmen…

Harrie namens alle leden van Rugby Club Waterland van harte gefeliciteerd!