Het mooie zomerse weer trok zaterdagmiddag heel wat publiek naar het complex van Rugby Club Waterland. Zij waren getuigen van de eerste Ereklasse wedstrijd van de club in Purmerend. Na een minuut stilte voor de in juli plotseling overleden Paul Morrice, die bij Waterland o.a. trainer en referee was konden de rugbyers van Waterland en DIOK op het veld aan de bak.

De Waterlanders hadden het direct na het eerste fluitsignaal lastig met de rugbyploeg uit Leiden. De Leidenaren werden vorig seizoen 3e in de ereklasse en hebben dit seizoen een team dat zeker weer om hoogste plaatsen mee zal doen. Binnen drie minuten keek de thuisclub al tegen een 0-5 achterstand aan. Waterland had geen antwoord op het spel van DIOK en keek daarom met rust al tegen een 0-34 achterstand aan.

Ook in de tweede helft was duidelijk dat DIOK momenteel nog een maatje te groot is voor Waterland, toch was er ook voor de Waterland supporters iets te vieren. Nadat de vaak ongrijpbare Aussie Hayden Tidswell al heel wat meters terreinwinst wist te maken op de helft van Leidenaren, kwam de bal uiteindelijk bij Dennis Bus terecht die eerste try van Waterland op het hoogste Nederlandse niveau wist te scoren. Hij zette daarmee de eindstand op 5-62. Het was niet het eerste moment dat de interim captain Waterlandse geschiedenis wist te schrijven. Ook de eerste gele kaart voor Waterland in de ereklasse kwam op zijn naam te staan. “Gelukkig maar dat ik scoorde vandaag, dat trekt de twijfelachtige eer van de eerste gele kaart weer een beetje recht”, liet Bus na afloop met een glimlach weten.

Ereklasse: RC Waterland - LRC DIOK (5-62)

Over het spel van zijn team tegen DIOK was zijn mening verdeeld. “We hadden een slow start. Misschien kwam dat omdat we door de blessures wat wijzigingen hebben moeten doorvoeren in de opstelling. Toch had ik wel het gevoel dat de lege plekken goed ingevuld werden.” Bus zag dat Waterland zich ondanks het mindere begin van de wedstrijd zich later wat herstelde. “Het spel in de eerste helft was wat mat maar in de tweede helft hadden we de spirit weer te pakken. Er werd hard gewerkt en dat resulteerde uiteindelijk in een mooie try.”

Vooral dat laatste leek Waterland weer wat vertrouwen te geven, “Het gaf me een positief gevoel, en dat neem ik ook mee naar de volgende wedstrijd komende week” aldus Bus. RC Waterland kan dat goede gevoel goed gebruiken want komende zaterdag staat er opnieuw een behoorlijke tegenstander te wachten. In Hoek van Holland speelt Waterland tegen RC the Hookers. Net als Waterland wist die ploeg overigens in de eerste twee competitiewedstrijd ook nog niet te winnen.