Wellicht is het je ook opgevallen. Onze voorzitter Robert Jonk ontbreekt al een tijdje langs de kant van het rugbyveld om de teams van Waterland aan te moedigen. Ook op de komende Algemene Ledenvergadering van woensdag 28 november zal hij helaas niet op de club zijn. Om jullie op de hoogte te brengen van de reden van zijn afwezigheid spraken wij even kort met hem.

Waarom hebben we je al een tijdje niet op de club gezien?
“Inderdaad ben ik sinds eind september niet op de club geweest omdat ik in Noord-Amerika zit. Ik ben actief in de bagger-industrie en mijn werk is het laatste jaar verschoven van Midden-Oosten en Nederland naar Noord-Amerika en Nederland. Maar ik ben nu voornamelijk in Noord Amerika actief. Ik probeer hierin zo goed mogelijk een balans in te maken, maar deze periode is door uitlopen van enkele projecten in Noord-Amerika langer dan verwacht.

Zelf vind ik het ook erg jammer dat ik veel van het dagelijkse reilen en zeilen van onze mooie club moet missen en natuurlijk de trainingen en wedstrijden van alle teams. Natuurlijk speciaal van Sharon mijn jongste dochter.”

Wanneer ben je weer in Nederland?
“Begin december zal ik er weer zijn. Ergens in januari zal ik dan weer mijn eerste buitenlandse reis hebben. Met Kerst en Oud en Nieuw zijn we met de hele familie bij onze oudste dochter Joyce in Alicante, welke daar studeert.”

Is het voorzitterschap vanuit daar ook uit te voeren?
“De dagelijkse taken welke bij het voorzitterschap horen, doe ik van afstand. Ton Termeulen neemt als vice-voorzitter de taken waar waarvoor je aanwezig moet zijn op de club. Met het gehele bestuur bel ik veel op de momenten dat het nodig is en gewoon om bij te praten.”

Binnen het bestuur is nu al een vacature voor Hoofd Faciliteiten en na de ALV ook voor Penningmeester en Secretaris. Die laatste twee functies behoren tot het dagelijks bestuur. Gaat dit tot problemen leiden?
“De drie functies zijn erg belangrijk om onze club goed te laten functioneren. Het zal niet direct tot een probleem leiden, maar we zijn druk aan op zoek om deze functies in te vullen. We hopen dan ook dat er snel vrijwilligers melden welke zo de club willen ondersteunen. Ik wil bij deze ook de ouders en begeleiders van onze jeugd leden hierbij oproepen om bij zichzelf na te gaan wat ze kunnen betekenen in deze posities. De vacatures kunnen altijd ook nog opgesplitst worden en worden uitgevoerd door meerdere personen.”

De nieuwbouw is natuurlijk ook een heet hangijzer. Je hebt je bij het begin van je voorzitterschap hard gemaakt voor wijziging van eerdere plannen. Staat dit project nu stil?
“Inderdaad de nieuwbouw is erg belangrijk om de groei van onze mooie club te kunnen waarborgen. Met zowel het heren- en damesteam spelend in de Ereklasse en een grote jeugd, spelen we niet alleen voor Purmerend, maar ook in de regio sportief gezien een belangrijke rol. Dit jaar hebben we een mooie subsidie toegewezen gekregen voor de topsportaccommodatie. De bouw loopt qua tijdsbestek anders dan we gehoopt hadden. We hebben te maken met de economische groei van de bouw in Nederland en prijzen zijn daarom enorm gestegen. We gaan hier met de toegewezen bouwer wel uitkomen, maar er is een hoop meer werk voor nodig om het voor elkaar te krijgen. Op de achtergrond maakt de bouwcommissie met enkele actieve leden goede stappen en we verwachten dat we daar op korte termijn mooi nieuws over kunnen bekend maken.”