Afgelopen woensdag tijdens de Algemene Ledenvergadering zijn Ton Termeulen en Maarten Rabelink beide benoemd tot Lid van Verdienste. Beide bestuursleden van Rugby Club Waterland waren blij verrast, omdat dit niet op de agenda stond. De BLC, de Bijzondere Leden Commissie heeft na een aanbeveling de titel Lid van Verdienste voor beide leden toegekend. Rugby Club Waterland feliciteert Leden van Verdienste; Ton Termeulen en Maarten Rabelink met hun plaatsje in de Eregallerij van de club.

De ‘juryrapporten’ van de Bijzondere Leden Commissie:

Ton Termeulen

Ton wandelde begin deze eeuw met zoonlief Thomas ons leven binnen. Thomas trainend en Ton zat in de kantine achter zijn laptop. Omdat Ton zeer veel aanwezig was, vonden de jeugdmannen Spaan en Veltman het een goed idee om hem wat meer te betrekken binnen onze vereniging.

En zo ging Ton al gauw mee als begeleider van de jeugdtour. Niet zoals in het dagelijkse werkleven als afgestudeerde gelijk aan de top, nee gewoon als manusje-van-alles, zoals de beddenopmaker van boven genoemde heren.

Als gauw bleek dat Ton handig was met de centjes en mocht hij in het vervolg de tour kas van de jeugd beheren. Ton vond alles best zolang hij maar niet in een korte broek het veld op moest. Toen Thomas de jeugd was ontgroeit wierp Ton zich in 2011 op als Teammanager van het 2e team. Wat hij tot 2018 heeft volgehouden.

Naast het teammanagers schap werd hij ook gevraagd in 2010 om de ledenadministratie bij te gaan houden zodat de secretaris het wat rustiger had. Dit waren zijn eerste stappen richting bestuur. Hij zetten het plan Waterland 2.0 op en mocht dit dan ook in het bestuur als eerste algemeen lid behartigen. Dit plan is de basis geweest voor onze huidige structuur en de eerste stap naar professionalisering van onze club.

Daarna werd Ton stand in voor zo een beetje elke functie binnen het bestuur, waarnemend penningmeester, plaatsvervangend voorzitter, helpende had aan het secretariaat. Zolang hij maar niet in de korte broek hoefde… Er zijn zelfs leden die vinden dat jij de club van de ondergang hebt gered. In ieder geval geldt voor jou Ton dat jij deze nominatie meer dan verdiend hebt. Wij hopen dat jij in je gepensioneerde leven nog lang binnen onze vereniging actief zal doorbrengen.

Maarten Rabelink

Ongeveer 15 jaar geleden bood Maarten hulp aan om onze website te verbeteren en te beheren. Dit doet hij tot op heden met uiteraard hulp nog steeds. Het resultaat mag er wezen; met name het actueel houden van de website vergt veel werk en dus veel inspanning. Verder heeft Maarten zich in die tijd ook ontfermt over jeugdgroepen om hen van trainingen te voorzien.

In 2011 is Maarten één van de oprichters geweest van het z.g. legendarische 3e team. Binnen dit team werd er buiten het rugby wat meer de aandacht gelegd op het sociale aspect en had dit team tevens als doel om nieuwe leden op te vangen, hetzij ze later te laten doorstromen hetzij, hen permanent te omarmen in het 3e team (dat laatste gold voornamelijk voor vaders van jeugdleden, die wat meer van het rugbyspelletje wilden weten). Binnen dit team is hij twee jaar captain geweest en een aantal jaren hoofdtrainer dan wel trainerscoördinator. En Maarten was de initiatiefnemer van het 3e team trainingsweekend, waar trainingen en gezelligheid hand in hand gingen.

Ook is Maarten de initiatiefnemer geweest om ons clubblad, de Try-Out, in 2012 naar een hoger level te brengen. Het clubblad werd vanaf toen volledig in kleur uitgegeven en wordt tegenwoordig lieftallig een Glossy genoemd. Het blad is inmiddels zo professioneel opgezet, dat Maarten als hoofdredacteur en zijn kundige team, niet alleen binnen Waterland, maar binnen heel Rugby Nederland wordt geroemd. Als laatste is Maarten afgelopen jaar toegetreden tot het bestuur en is hij hoofd van de tak vereniging.

Naast alle activiteiten die Maarten doet is hij ook sinds 2008 nog bestuurslid van de Supporters van Waterland. En zien we hem ook geregeld met zijn fotocamera op het veld om de wedstrijden van de teams van RC Waterland op de gevoelige plaat vast te leggen.

Wij hopen nog vele jaren gebruikt te maken van zijn capaciteiten en vinden deze benoeming dan ook meer dan terecht.