In mei 1983 besloten een paar enthousiastelingen in Purmerend een rugbyclub op te richten. In de jaren daarna groeit de vereniging uit tot een begrip in Rugbyend Nederland. Afgelopen zaterdag 26 augustus werd samen met (oud)leden, sponsoren, vrijwilligers en andere genodigden de 40e verjaardag van Waterland gevierd. Met rugbywedstrijden, live muziek, feest en uitreikingen van spelers en vrijwilliger van het jaar was dit een groot feest en reünie.

Waterland kent enkele diepte, maar vooral hoogtepunten. Voorzitter Jelle Hofman: ‘RCW is een vereniging waar écht iedereen welkom is’. Waterland kent een rijke historie. Begin jaren 80 speelden er vooral senioren mannen. Jeugd en dames waren waren er nog niet. Jelle: ‘In de loop van de jaren kreeg rugby in Purmerend steeds meer bekendheid. Er kwamen kinderen en jongeren meetrainen en werden jeugdteams en een damesteam opgericht.’

De laatste jaren professionaliseerde het damesteam enorm om in het seizoen 2021/2022 zelfs kampioen van Nederland te worden. Maar ook onze heren en jeugdteams behaalde kampioenschappen en overwinningen. ‘Maar dat is niet het belangrijkste. Bij Waterland kun je jezelf zijn en is iedereen welkom. Mijn eerste stap als rugbyer op het rugbyveld was magisch. Waterland was meteen mijn club. En dat hoor je veel van (oud)leden en vrijwilligers. We zijn een vereniging waar voor iedereen een plek is’, vertelt de voorzitter.