Half mei lanceerde Jeugdfonds Sport&Cultuur de actie ‘Kies een club’. Op een club maak je vrienden, leer je rekening houden met elkaar, krijg je zelfvertrouwen, win én verlies je met elkaar, vergeet je je zorgen. En vooral: je bent samen en je hebt plezier.

Het lijkt zo normaal naar voetbal, streetdance, of natuurlijk rugby te gaan. Toch is dat voor 272.000 kinderen en jongeren (dit is 1 op de 11) in Nederland niet vanzelfsprekend. Hun ouders hebben geen geld om de contributie of lesgeld van een club te betalen (bron: SCP). Jeugdfonds Sport&Cultuur gaat die financiële hobbel om lid te worden van een club wegnemen. Zij betalen de contributie en zeggen dan ook: Kies een club!

Hoe kan je in aanmerking komen?

Vaak als ouders een bijstandsuitkering hebben bij de gemeente dan kan hun casemanager ook een aanvraag doen bij het Sportfonds. En anders kun je in de gemeente Purmerend een beroep doen op Clup Welzijn! Na een gesprek met deze organisatie kunnen zij zorgen voor de aanmelding. Ouders buiten Purmerend kunnen meer informatie vinden op kieseenclub.nl.

Clup Welzijn

Met wie je van Clup Welzijn contact op kan nemen hangt af van de wijk waarin de kinderen wonen. Maar ouders kunnen ook altijd naar het algemene nummer bellen: 0299-480530, dan wordt de aanvraag naar de juiste personen in de wijk gestuurd.

Wijk Weidevenne: weidevenne@swtpurmerend.nl

Wijk Overwhere/Wheermolen: overwherewheermolen@swtpurmerend.nl

Wijk Purmer (Noord-Zuid): purmer@swtpurmerend.nl

Wijk Centrum/Gors: centrumengors@swtpurmerend.nl

Kies een club!

Voor het coronavirus deed 78% van de Nederlandse jeugd aan sport, maar na een aantal lockdowns is dit gedaald tot 65%. Een zorgwekkende daling. Door deze actie van Jeugdfonds Sport&Cultuur hopen we dat voor kinderen de financiën niet langer de reden is om heerlijk te gaan sporten! Meld je aan voor een sportclub!

Bij Rugby Club Waterland ben je van harte welkom. Het is altijd mogelijk om een paar keer gratis mee te trainen om te ontdekken of rugby iets voor jou is. Voor meer informatie over rugby voor de jeugd kan je contact opnemen via jeugd@rugbyclubwaterland.nl.