Nieuw Zeeland of Frankrijk, na komend weekend weten we welk land zich de komende vier jaar het beste rugbyland ter wereld mag noemen. Zaterdag waren Frankrijk en Wales erg aan elkaar gewaagd, mede door discutabele rode kaart aan de kant van Wales wisten de Fransen nipt met 8-9 te winnen. Zondag bleken de All Blacks, tot grote teleurstelling van onze Australische clubgenoten een maat te groot voor de Wallabies. Vrijdag mogen de Australiërs nog wel aan de bak tegen Wales voor de bronzen medaille, zondag om 10:00 uur staat de finale op het programma. Deze finale is net zo spannend als onze RWC poule, want het is dringen in de top van het klassement!

Voordat we de ranglijst gaan bekijken moeten we eerst drie personen feliciteren met het feit dat zij beide finalisten juist hadden. Arjen Smulders, Piet Wendrich en Robin van der Velde voorspelden een finale tussen Frankrijk en Nieuw Zeeland. Daarvoor kregen ze 16 punten. Komende dagen zijn nog 18 punten te verdienen, 8 voor de juiste derde plaats en 10 voor de juiste wereldkampioen. Iets meer dan de helft van de 55 deelnemers maakt nog kans op die 10 punten, zij zien in Nieuw Zeeland de wereldkampioen, niemand gelooft in de kansen van Frankrijk.

Niet alleen aan kop is het spannend, ook onderaan het klassement. Bart Bruijn staat bijna het gehele toernooi al onderaan maar is aan een flinke inhaalrace begonnen. Niek de Vries en Willem Muller die nog maar een paar punten meer hebben zijn dus gewaarschuwd….

En dan tot slot de top 5 van onze RWC Poule. Op 5 staat Peter Bakker met 134 punten, met twee punten meer staat Erik Blokland op de 4e plaats. Met een punt meer staat Dick de Vries op de derde plaats en met 139 punten onze Zuid Afrikaanse Cobus Hugo. Rob Konijn gaat nog steeds aan kop, hij heeft 6 punten meer dan de nummer 2. In de top 5 zien maar 2 deelnemers Nieuw Zeeland uiteindelijk winnen, het kan dus zijn dat er nog heel wat wisselingen in de top volgen. Bekijk hier de tussenstand.

Zondag zijn de winnaars bekend! Alvast een fijne en spannende finale toegewenst van de Rugby World Cup 2011. Natuurlijk wordt de eindstrijd ook in ons clubgebouw uitgezonden!