Het was nog niet eerder voorgekomen, het thuisland dat in de Rugby World Cup al na de poulefase het toernooi moet verlaten. Maar voor Engeland is het met nog één wedstrijd spelen al keiharde werkelijkheid. Het team probeerde het nog wel tegen Australië (13-33), maar echt in de buurt van een overwinning kwam het in 80 minuten rugby eigenlijk nooit. En dat doet pijn bij Martin Huisman, Peter van Gessel, Hans Le Noble, Jacques Kist, Willem Muller, Tom Bouwmeester, Michael de Vries (1) en Marcel Tierie. Zij zagen namelijk in Engeland de uiteindelijke wereldkampioen. Elf andere pool-deelnemers zaten zaterdagavond wel juichend op de bank, zij hadden Engeland ingevuld op de derde en zelfs vierde plaats in Poule A.

Verder was Tim Visser met Schotland niet opgewassen tegen het Zuid –Afrikaanse geweld (34-16). Ondanks de misstap tegen Japan heeft Zuid Afrika nu wel weer de eerste plaats in de poule in handen. Gespeeld is het in Poule B nog zeker niet, want naast de Springbokken is ook Schotland en Japan nog in de race voor een plek in de kwartfinale. Japan verraste opnieuw door relatief eenvoudig Samoa opzij te zetten (5-26). Benieuwd hoe dat gaat aflopen, geen één pool-deelnemer heeft de Japanners overigens bij de éérste twee landen in de poule voorspeld. Sterker nog, de helft van de deelnemers had Japan op de laatste plaats gezet….

En dan de stand in de pool na dit weekend! Hans Heijne en Martijn Poels zijn uitgeroepen tot ‘weekendwinnaars’. Beide haalden in de zes gespeelde wedstrijden met 17 punten de hoogste score. De leiders in het klassement kwamen dit weekend niet in gevaar, net als voor het weekend leiden Erik Dobber en Martin Huisman. Onderin heeft Piet Wendrich de rode lantaarn overgedragen aan Arjen Smulders. Sjaak Berkelaar (61e plaats) is nu weggesprongen uit de ‘gevarenzone’ maar hij zal zich er voorlopig nog wel bij neer moeten leggen dat qua rugby knowhow hij het thuis niet langer meer wint van zoons Nick (52e plaats) en Joey (27e plaats). Download hier de nieuwe stand!

De statistieken

Deze keer geen statistieken, na de wedstrijden van woensdag zullen we in de pool-update uitgebreid kijken naar de status van Poule C en D en wat de verwachtingen zijn van de pool-deelnemers.

De komende dagen

Doordeweeks hebben drie wedstrijden op het programma staan. Dinsdag speelt Canada tegen Roemenië en Fiji tegen Uruguay. Woensdag komt Zuid-Afrika in actie tegen USA en neemt Namibië het op tegen Georgië. Niet de belangrijkste wedstrijden van dit toernooi, maar ze kunnen wel zorgen voor flink wat veranderingen in de pool. Zo zien 22 deelnemers Namibië winnen van Georgië, 46 anderen dus niet. De zelfde verschillen zien we bij Canada-Roemenië, de Canadezen zijn daarbij de favoriet.

Donderdag staat de nieuwe pool-update weer op de website!

Maarten Rabelink en Hans Le Noble

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 5 oktober 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl

RWC15deel5_Pagina_1

RWC15deel5_Pagina_2