Waterlands Bende van Ellende (part six)

Gewoon maar eens lekker beginnen met een onvervalste Suske en Wiske titel. Legende als verwijzing naar ons favoriete Benjamin team en ach Lyrische Legioen bekt gewoon lekker. Maar in deze smakelijke alliteratie schuilt toch ook een kern van waarheid. Het moge duidelijk zijn, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Daar moeten we zuinig op zijn, koesteren en goed trainen en opleiden. Dat begint al bij de Guppen en groeit met de jongens en meiden mee. “Is dit niet een dooddoener?!” hoor ik u denken “Dat geldt toch voor iedere sport?!” In de basis wel. Ook wij staan onze meiden en jongens hartstochtelijk aan te moedigen, en mopperen soms luidkeels binnensmonds als er iets gebeurt wat wij zelf heel anders zouden oplossen… en toch….

“Supporter…”
In het woord schuilt eigenlijk al het geheim. De “Supporter” geeft support (ook wel steun) aan het team. Is dus niet bezig met het schofferen, irriteren of kwetsen van de opponent of Referee. Sterker nog, de handen gaan ook op elkaar voor een mooie actie van de tegenstander, zelfs als dat inhoudt dat de winst verloren gaat. Tijdens de eerste pot van het toernooi op Purmerender bodem konden de supporters van het edele Rugbyspel de handen goed warm klappen. Fijn om te zien dat de fans van beide team gebroederlijk naast en door elkaar kunnen staan en beiden genieten van het spel. Het combiteam uit de kop van Noord-Holland weet de eerste helft goed partij te bieden, maar verliest langzaam de grip. De legende maakt hier handig gebruik van en weet uit de noeste greep van Alkmaar/Den Helder te geraken. De Ref schrijft aan het eind RCW – RCA 6-2 op.

“Niet lullen maar poetsen…”
Het begrip Schwalbe komt in het rugby niet voor en dat is niet voor niets. Je kunt niet veinzen, toneelspelen of de leidsman in de maling nemen. Ben je getackled, dan klop je het stof van je shirt en ga je door. Voel je pijn, dan laat je een paar tranen, ga je naar de kant voor een korte check en een koude spons in je nek. Tijd om te treuren om een beslissing die anders uitpakt is er niet, je team heeft je nodig. Steeds maar weer dóór met de volgende ruck, steun in de aanval, vangnet in verdedigende zin. Kortom er wordt gewerkt op zaterdagochtend en daar is niet alleen de technische staf mee bezig. Ook de ouders sporen de kleine toppers in de dop aan tot dit gezonde arbeidsethos. Zelf je eigen tas dragen, niet zeuren, lekker spelen, plezier maken en een aai over de bol. Tegen een oude bekende konden de mouwen weer eens opgestroopt. De twee teams kwamen elkaar de voorbije weken meermalen tegen en steeds werd het spannend. Met de manchetten tot over de ellebogen sleept de Waterlandse Campagnie een verdiende 3-2 binnen tegen CAS-rc. Het was weer spannend.

“Samen winnen, samen verliezen…”
In de technische staf heeft een wijziging plaats gevonden. Vandaag hebben Levi en Jerzy de touwtjes in handen. De beide trainers kennen de groep maar al te goed van de doordeweekse trainingen en lijken goed op weg naar een ‘perfect score’ op dit thuistoernooi. Op bekende wijze weet dit tweetal de concentratie bij de spelertjes vast te houden tijdens de wachtmomenten tussen de wedstrijden. De scherpte is er ook in de laatste wedstrijd tegen de “Donkerblauwen” uit de hoofdstad van onze provincie. Schouder aan schouder een verdedigende lijn neerzetten, kijken of je met een goede loopactie de tegenstander kunt kraken. Onverzettelijk willen zijn, met de eigen try-lijn als onneembare vesting. Die vesting vertoont pas tegen het eind van de laatste wedstrijd wat scheurtjes. Ondanks dat de winst naar Haarlem gaat, laat de compagnie uit Waterland zien uit het juiste hout gesneden te zijn. RCW – Haarlem 3-7. Onder toeziend oog van de fans wordt Maurits terecht verkozen tot MVP en worden de tips en tops van vandaag nog even doorgesproken

Het Legioen bestaat uit een trouwe schare fans. De Legende van Ellende weet zich iedere week weer gesteund door moeders, vaders, chauffeurs, broertjes en zussen. Er worden taarten gebakken, de tenues staan iedere week weer gewassen klaar, de koffiecorner wordt bemand en er wordt geklapt en gesteund. Zou het team weten dat ze beschikken over bevlogen trainers en coaches, groundsmen, Refs, een videoanalist, twee teammanagers, waterdragers en onvoorwaardelijke liefde…?

Let’s go Monsters…