Sinds enkele seizoenen is er vanuit Rugby Nederland de verplichting om minimaal 22 spelers te hebben om een team in te schrijven voor een competitie vanaf de Cubs. Helaas hebben wij niet zulke grote jeugdgroepen. Daardoor moet ik op zoek naar cluster-partners in de regio. Ik ben blij mee te kunnen delen dat dit is gelukt. Het is een behoorlijk gepuzzel om tot een juiste keuze te komen. Gelukkig heb ik met Quique Sanchez (trainer Colts) en Peter Bus (Projectleider Feniks Waterland en Erelid) kunnen sparren over alle voors en tegens.

Cubs
Komend seizoen hebben we rond de 20 Cubs. Dat is dus net te kort een eigen team in te schrijven voor de competitie. Gelukkig is Castricumse RC bereid om per speelronde enkele spelers, die bij hen anders niet zouden kunnen spelen, aan ons uit te lenen. Dit is vorig seizoen goed bevallen, en ik heb er vertrouwen in dat dat komend seizoen net zo zal zijn.

Junioren
Waar het cluster met Castricum bij de Cubs vorig jaar goed liep, was dat bij de Junioren niet het geval. Daarom zijn we in de regio op zoek gegaan naar een geschikte partner om onze 12 Junioren aan te vullen. Deze hebben wij gevonden in AAC – Amsterdam. AAC is qua ambitie net als RC Waterland gericht op de eigen jeugd. De afgelopen jaren speelt hun jeugd op nagenoeg hetzelfde niveau als het onze, en ook qua afstand is het mogelijk om regelmatig samen te trainen.

Colts
Na meerdere mooie seizoenen te hebben geclusterd met Zaandijk, lieten zij ons weten komend seizoen een heel grote groep te hebben, en dat ze eens voor iets anders wilden kijken. Dat tezamen met onze 15/16 spelers zou een heel grote groep worden, waarbij er teveel spelers teleurgesteld zouden worden. Ook in deze leeftijdscategorie zullen wij gaan clusteren met AAC. Dit zal een team worden waarin AAC een aantal academie spelers zal inbrengen, en wij een aantal ex-academie spelers, jeugdinternationals en vooral heel veel talent. Binnenkort zal de trainersstaf bekend worden gemaakt, maar ik kan jullie verzekeren dat er weinig teams zullen zijn met trainers die zoveel (recente) internationale en ereklasse rugby ervaring hebben.

Rugby Club Waterland heeft de ambitie binnen enkele jaren geheel zelfstandige teams te hebben. Het voordeel van spelen in een clusterteam is dat je veel van elkaar kunt leren, en je een brede selectie hebt waardoor je niet met te weinig spelers hoeft aan te treden in een wedstrijd die dan nog nauwelijks te winnen is, ook al ben je beter.

Mochten jullie vragen hebben over de clusters, dan kun je contact opnemen met mij via jeugd@rugbyclubwaterland.nl.

Marcel Tierie