De afgelopen 2 maanden is de bouwcommissie minder bij elkaar geweest dan normaal, door de corona beperkingen. Op 20 maart is een kleine groep bij elkaar gekomen in de kantine, deze week weer op 14 mei.

Ondertussen is de bouw gelukkig gewoon doorgegaan, en heeft het bouwteam wekelijks overlegd. Los van elkaar zijn de leden van de bouwcommissie bijna dagelijks op de bouw geweest om zaken te bespreken en af te stemmen. En op 3 april om pannenbier te brengen, bij het bereiken van het hoogste punt. De loodgieter en elektricien zijn nu ook vaker op de bouw om te zorgen dat alle doorvoeren en mantelbuizen op de goede plek komen. De mantelpijp voor de bierleiding had natuurlijk bijzonder onze aandacht.

De omvang en vorm van het gebouw zijn nu goed zichtbaar, en indrukwekkend. Het dak is dicht, de binnenmuren staan er en de metselaars zijn de buitenmuren aan het optrekken in staand verband.

Er worden knopen doorgehakt over de afwerking van vloeren, sanitair en elektra. Nu we door het gebouw kunnen lopen gaat het steeds meer leven en worden de keuzes makkelijker. Terwijl er nog gebouwd wordt er alvast nagedacht over de sloop van het oude gebouw. De uiteindelijke sloop is de verantwoordelijkheid van de Gemeente. Uiteraard worden alle historische herinneringen aan 37 jaar RC Waterland ingepakt en meegenomen. Ook zullen we waar mogelijk materialen hergebruiken. Goed voor onze portemonnee en nog circulair ook.

Tot slot nog even een punt van aandacht voor alle leden. We begrijpen dat jullie net zo enthousiast zijn als wij, en nieuwsgierig naar de voortgang. Maar het is een bouwplaats en de aannemer is verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen op het terrein. Ga dus niet zomaar de bouw op als het hek open staat. We zijn met hem in gesprek om in de toekomst rondleidingen te geven aan kleine groepjes leden, maar tot die tijd willen we jullie vragen de bouw van buiten de hekken te volgen.

Bedankt voor jullie geduld, tot het volgende bouwbericht!

Nieuwbouw in volgelvlucht (foto’s: Hans Spaan en Maarten Rabelink)