RC Waterland is er zaterdag in geslaagd de Nationale Beker te veroveren. De Purmerenders versloegen op het veld van het Nationaal Rugby Centrum in Amsterdam de andere finalist RC Dwingeloo met 28-17. De strijd die beide clubs lieten zien in de eindstrijd was van absoluut hoog finalewaardig niveau. Net als het publiek dat in grote aantallen naar Amsterdam was gekomen om of het rood/wit/blauw van Waterland aan te moedigen of het geel/zwart van Dwingeloo.

De supporters van RC Waterland zagen dat hun favoriet het in de beginfase van de wedstrijd erg zwaar hadden. Het resulteerde na zo’n 25 minuten rugby dan ook in een 0-10 voorsprong voor Dwingeloo.

Bekerfinale RC Waterland - RC Dwingeloo

Toch wist RC Waterland nog voor rust orde op zaken te stellen. Met een penalty-kick bracht Sander de Mirande de achterstand terug op 3-10 en door try’s van Bas Ekkelboom en Lotar Abma gingen de Purmerenders met een 13-10 voorsprong de rust in. Deze voorsprong werd in het begin van de tweede helft vergroot door de try die captain Bart van Elsdingen wist te drukken. De conversie werd benut door Sander de Miranda, 20-10. De Drentse tegenstander liet zich ook na deze try niet kennen en zette alles op alles om de voorsprong te verkleinen. De voelbare spanning op de tribune’s keerde ook terug nadat de werklust van Dwingeloo werd beloond met een try, 20-17.

De penalty die even later werd benut door opnieuw Sander de Mirande haalde wel wat spanning weg bij de Waterlanders op de tribune maar ook op het veld. Toch was de strijd, mede vanwege de rode kaart van Chris Plunkett waardoor RC Waterland met 14 man door moest, nog niet gestreden. Maar de Waterlanders bleven uiteindlijk wel overeind in het slotoffensief van de tegenstander. De schitterende try van Jeroen Trimp Burger na een mooi geplaatst kick van Sander de Miranda brak eindelijk het verzet van Dwingeloo. Aan de 28-17 stand veranderde in de laatst minuten niets meer. De ploeg van trainers Willem van Eck en Bas den Uijl pakken, na eerder dit seizoen al de ereklasse te hebben bereikt, daarmee ook de Nationale Beker Cup I. Klasse mannen!

Wedstrijdfoto’s: Bekerfinale RC Waterland – RC Dwingeloo