Geschiedenis was er al geschreven, want nog nooit stond Waterland in de plate-finale van de Ereklasse. Honderden, zo niet duizenden rugbyfans zagen Waterland zaterdag in het Nationaal Rugbycentrum in Amsterdam een ijzersterke wedstrijd spelen. De Purmerenders stonden lange tijd aan kop, maar tegenstander LRC Diok uit Leiden kwam sterk terug in de wedstrijd. Na een spannende verlenging en eindstand van 60-46 ging de plate mee naar Leiden.

De Purmerenders hadden slechts enkele minuten nodig om de score te openen met een rake penalty-kick van Sander de Miranda. Daarna volgde een try van Waterland op naam van Jesse Jacobs, die een fenomenale wedstrijd speelde. Diok drukte in de 24e minuut ook een try, maar dat bleek slechts een incident. Waterland denderde door en via Erik Veltman en Patrick Hodge waren de Purmerenders oppermachtig. Sander de Miranda kickte foutloos, en in de 31 minuut stond het team op een enorme voorsprong: 5-24.

Vlak na rust maakte Jesse Jacobs zijn tweede try, en bracht Sander de bal weer perfect tussen de palen; 5-31. Niets leek de Purmerenders meer te weerhouden de plate naar Purmerend te halen. Toch deed Diok iets terug. In de 50e minuut staat het 12-31. Dennis bus leek de definitieve genadeklap te geven, en drukt de bal in het Leidse try-gebied. De conversie was mis; 12-36.

De Leidenaren leken eindelijk wakker te worden, en kwamen beter in het spel. In korte tijd scoorde Diok meerder try’s, waardoor het team terugkomt tot 36- 36. Wat een gespeelde wedstrijd leek, was veranderd in een zinderende finale, waarbij doodse stilte werd afgewisseld door spreekkoren van beide supportersgroepen. Aan het einde van de wedstrijd kwam Diok op voorsprong door een rake penalty-kick, maar enkele seconden voor het einde mocht Andrej Aleksandrovs voor Waterland ook een poging wagen. Met succes, want met een gelijkstand van 39-39 was het tijd voor de verlenging.

In de twee keer tien minuten verlenging was duidelijk dat het het kaarsje van het strijdbare Waterland opgebrand was. Diok was op dreef, en scoorde in de eerste verlengings helft twee maal; 53-39. In de tweede verlenging waren het ook de Leidenaren die als eerste scoorden. Dylan Shephard kon nog een troost-try maken voor de Purmerenders, maar het mocht niet meer baten. De plate mocht na 100 minuten spelen door Diok omhoog worden gehouden. Waterland gaf een visitekaartje af, en nestelt zich definitief bij de beste clubs van Nederland.

De finale om de cup werd met 22-11 gewonnen door RC Hilversum, dat nu landskampioen is. The Dukes mag zich tweede van Nederland noemen.