Met het motto ‘Dare to play’ speelt Nederland A zaterdag om 15:00 uur de wedstrijd tegen England Counties onder 20, een team van Engelse talenten die worden klaargestoomd voor een professionele rugbycarrière. Nederland A staat onder leiding van de coaches Allard Jonkers en Ronald Berrevoets. Met Berrevoets, ook trainer bij Rugby Club Waterland, blikken we vooruit op het treffen van England Counties U20.

Bij het Nationaal Rugby Centrum Amsterdam (NRCA) was er geen mogelijkheid de wedstrijd plaats te laten vinden. Berrevoets werd daarom benaderd vanuit de rugbybond met het verzoek de wedstrijd in Purmerend te laten spelen. Berrevoets: “In samenspraak hebben we bekeken of het veld van Waterland een optie zou zijn. De club stond hier zeker voor open, en zo is het balletje gaan rollen.”

Ronald Berrevoets, trainer van Oranje: “Ik ken het Engelse team niet heel goed, maar we gaan proberen snel, aanvallend en fysiek rugby te spelen tegen ze.” Rugby Nederland heeft de wedstrijd mede georganiseerd om Nederland klaar te stomen voor het nieuwe interlandseizoen. “Dit Engelse team is op trainingskamp in Nederland en wilde graag een wedstrijd spelen tegen een Nederlands team, dus zodoende werden deze duels gepland.”

Volgens Berrevoets is dit goede publiciteit voor rugby in het algemeen, en in het bijzonder voor Waterland. “Het gaat goed met de rugbysport in Nederland. Ook het niveau van de verschillende Oranjeselecties stijgt: de manier van trainen en spelen is hetzelfde bij de diverse teams en dat resulteert in een goede doorstroming van spelers, met mooie resultaten als gevolg.”