Rugby Club Waterland heeft van Rugby Nederland de kans gekregen een unieke wedstrijd toprugby te organiseren. Zaterdag 10 juni om 15:00 speelt Nederland A namelijk tegen de England Counties onder 20, een team van Engelse talenten die worden klaargestoomd voor een professionele rugbycarrière.

Nooit eerder kreeg Waterland de kans gastheer te zijn voor een wedstrijd van dit formaat. RCW Voorzitter Robert Jonk: “Dit is onze kans om de regio Waterland kennis te laten maken met rugby op internationaal niveau. Dit is dé uitgelezen mogelijkheid voor iedereen die eens een rugbywedstrijd bij zou willen wonen” Het zijn vooral de jeugdige spelers van het Nederlands team die het opnemen tegen de Engelsen. Volgens Jonk is het niet toevallig dat Rugby Nederland heeft gekozen voor Waterland. “Waterland staat bekend om haar goede speelveld. Ons kunstgrasveld is speciaal ontwikkeld voor de rugbysport. Ook spelen zowel de Heren als de Dames van Waterland op het hoogste niveau van de Nederlandse competitie. Wij zijn daarmee één van de slechts twee clubs in Nederland waar dit zo is."

Namens Waterland zullen de talenten Jannes Pijnenburg en Quermy Warmerdam spelen. Pijnenburg kijkt erg uit naar de wedstrijd: “De wedstrijd kan alle kanten opgaan! Het zijn allemaal talenten bij Engeland, maar ook wij maken een goede kans. Tijdens onze trainingen zag het er goed en scherp uit. Na mijn hamstringblessure is dit weer mijn eerste wedstrijd sinds maanden, dus ik kan niet wachten om het veld te betreden!”

England Counties

England Counties is een team van geselecteerde amateurrugbyers die spelen om hogerop te komen. De meeste Engelse profs zijn namelijk afkomstig vanuit het College Rugby dat op scholen gespeeld wordt. Voor rugbyers die niet op school, maar wél in clubverband rugbyen, zijn er in Engeland zogeheten ‘Countie-selecties’. Het Counties-team is de daarmee de stepping stone naar het professionele rugby in Engeland.

Nederland A

Ook het Oranje A-team is een opmaat naar het internationale rugby. Bij Oranje A spelen rugbyers die eerder al in het ‘echte’ Oranje hebben gespeeld maar door blessures weer op niveau moeten komen, en jonge spelers die de potentie hebben in de Nederlandse equipe te spelen. Doordat A-spelers omhoog klimmen of doordat ‘oude rotten’ even een stapje omlaag (moeten) doen, kan de selectie van het team soms sterk fluctueren. Dit is louter positief: het feit dat er zo veel spelers op internationaal niveau kunnen acteren, is natuurlijk een zege voor het Nederlands rugby.

Tijdens deze wedstrijden zal dan ook een combinatie aantreden van NLA-spelers en jongens van de U20-selectie