RC Waterland 1 ging zaterdag onderuit in Amstelveen, in een duel dat op en neer ging greep Amstelveense RC 1 uiteindelijk de winst, 28-20. Waterland had voor het duel in Amstelveen te maken met een extra tegenvaller omdat captain Dennis Bus door griep niet mee kon spelen. Zo begint de ziekenboeg bij het eerste team helaas toch weer een beetje te vol te worden. Met ‘interim captain’ Ryan Berrevoets ging Waterland toch op jacht naar de eerste uitoverwinning in de Nationale Plate.

Via een penalty kwam de thuisclub op 3-0 voorsprong, maar ook Willem Buren kickte even later ook met precisie, 3-3. Daarna was het opnieuw Amstelveense RC dat op voorsprong kwam en uitliep naar 11-3. Maar door een try van Erik Veltman vlak voor rust kwam Waterland weer in het spoor van Amstelveense. Na rust wisten de Waterlanders zelfs de leiding in de wedstrijd weer over te nemen door een try van Jannes Pijnenburg, 11-13. Deze stand bleef een tijd lang op het scorebord staan totdat Waterland met veertien man kwam te staan door een gele kaart. Amstelveense RC maakte optimaal gebruik van een mannetje meer en kwam weer op voorsprong.

Maar ook nu bleef de voorsprong niet lang ik takt want het was RC Waterland dat met een try en conversie van Willem Buren de stand naar 19-20 bracht. Het bleken helaas de laatste wedstrijdpunten van de Waterlanders, terwijl Amstelveense RC met drie penalty’s uitliep naar 28-20. Het weggeven van deze penalty’s had Waterland, ondanks ook enkele discutabele beslissingen van de referee, veelal aan zichzelf te danken en daardoor was de teleurstelling bij de spelers en trainers na afloop dus ook groot.

Na een vrij weekend zal Waterland zich op 26 maart absoluut weer moeten herpakken. Met een hopelijk minder grote ziekenboeg zal in Amersfoort de eerste uitoverwinning in de Plate een feit moeten worden. Het blijft in ieder geval ongekend spannend in de Nationale Plate waar alleen Eemland nu zeker is van de eindklassering. De club kan door een 30-0 nederlaag tegen RC The Hookers niet meer van de laatste plaats afkomen en degraderen daardoor naar de Eerste Klasse.

Wedstrijdfoto’s Amstelveense RC 1 – RC Waterland 1

Foto’s: Maarten Rabelink