Aankomende zondag is Purmerend één van de vijf speelsteden voor de voorrondes van het Nederlands Kampioenschap Sevens voor de Heren. Samen met RC Pink Panthers (Driebergen) zal Rugby Club Waterland zondag ook de gastheer zijn voor de voorrondes van de Colts, de hoogste jeugdklasse (17/18 jaar).

Rugby Sevens is een variant op het bekendere 15-a-side rugby, maar wordt maar met 7 spelers per teams gespeeld en met 2 helften van 7 minuten. Omdat het spel wel op een heel speelveld gespeeld wordt zijn snelheid en wendbaarheid van grote invloed. In 2016 zal Rugby Sevens ook worden gespeeld worden op de Olympische Spelen in Rio. Daardoor heeft deze tak van rugby de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen, ook in Nederland. Momenteel werkt het Nederlands Dames 7’s team als full-profs aan de droom om ook in Rio te kunnen schitteren.

Zaterdag is het dus mogelijk om in Purmerend Rugby 7’s van dichtbij te bekijken. Bij de Heren zullen naast Rugby Club Waterland, RC The Dukes, RSRC en DSR-C 2 zich proberen te plaatsen voor het NK Sevens dat op 1 juni op het Nationaal Rugby Centrum in Amsterdam gespeeld zal worden. In totaal zullen die dag zestien Herenteams in actie komen. Bij een top drie plek aankomende zondag in de poule is een club verzekerd van deelname op het NK.

Bij de Colts zal onze cluster met Cas/Alkmaar en Den Helder het moeten opnemen tegen DIOK/Bassets, RC Hilversum en Oemoemenoe/Tovaal. Ook de Cubs (13/14 jaar) en Junioren (15/16 jaar) van Rugby Club Waterland strijden komend weekend voor een plek op het NK. De Cubs reizen daarvoor zaterdag 24 mei af naar Middelburg en de Junioren naar Hoek van Holland

Zondag zullen de deelnemende teams bij de Heren en Colts zich om 10 uur moeten melden bij Rugby Club Waterland, de wedstrijden zelf zullen om 11:00 uur aanvangen. Natuurlijk is alle support van harte welkom!