Op zondag 30 oktober 2011 stond de verre Europese uitwedstrijd tegen The Pickwick Players op het wedstrijd programma van RC Waterland 3. Vanwege de reistijd en om optimaal gebruik te kunnen maken van het extra uurtje door het ingaan van de wintertijd reisden enkele spelers zaterdag al af naar de Hanzestad aan de IJzel. Zondagmorgen bleek het extra uur niet te zijn gebruikt om slaap in te halen…

Maar na de ergste nadorst in het mooie clubgebouw van de Pickwick Players weg te hebben gewerkt begon Waterland toch fris aan het wedstrijd. Dat bleek wel toen één van de spelers die ’s nachts met Waterland sjaal op De Brink werd gespot al vroeg de score opende. Peter van Gessel brak op kracht door de verdediging van de thuisclub en ronde dat zelf ook mooi af. Eric Dobber zorgde vervolgens voor 2 extra punten door de conversie te raken.

De Pickwick Players hadden het zwaar tegen het voorwaartsen pack van Waterland, alle scrums werden dan ook gewonnen door de Waterlanders. Dat zorgde voor veel balbezit bij de bezoekers. De driekwarten Kiwi Pete (2 try’s), Dick de Vries (2 try‘s), Martijn Poels (3 try’s) en Milan Rijnders (3 conversies) maakten daar in de eerste helft gretig gebruik van. Remon Bril en captain Maarten Rabelink deden namens de voorwaartsen ook nog een duit in het zakje. Het zorgde bij het rustsignaal voor een behoorlijke voorsprong (0-58).

De Waterland 3 selectie heeft dit seizoen niet te klagen over het aantal spelers, ook nu weer stonden er 7 spelers langs de lijn te trappelen van ongeduld om ook met het mooie rood/witte/blauwe shirt van het derde team het veld in te mogen. Daan Visser kwam er daarom in voor Rijnders, Alain Metdiemoeilijkeachternaam kwam er in voor Dick de Vries, Fabian Visser voor Kiwi Pete en Joost Adorf voor Marcel Tierie.

Nadat Bart Visser, die de gehele rust gebruikte voor een pitstop op het toilet, weer op het veld verscheen kon de tweede helft beginnen. Waterland ging door met waar het in de eerste helft gebleven was, dus met scoren. Bart Visser bleek (vergeleken met de eerste helft) 5 kilo lichter niet te stoppen door de verdediging van de Pickwick Players. Hij drukte tweemaal de bal in het trygebied, hij won het daarbij van zijn broer Fabian Visser die één keer scoorde. Vooral invaller Metdiemoeilijkeachternaam was flink op stoom. Maar liefst 5 keer bezorgde hij Waterland een 5 punter. Bril scoorde net als in de eerste helft ook nog een try.

De derde Visser in het team van Waterland maakte veel indruk met het nemen van de conversies. Bij de 9 try’s die in het tweede bedrijf van de wedstrijd werden gescoord kickte Daan ‘Haviksoog’ Visser 7 conversie’s raak. Halverwege de tweede helft maakten Arie Huizer en Martijn Poels plaats voor Kevin Braam en Dennis Gronert. Jelle van der Linden maakte zijn officiële Waterland debuut (wat zal zijn moeder trots zijn!). Hij viel in voor Ron Moria. Uiteindelijk stond er 0-117 op het scorebord, of beter gezegd, dat had er moeten staan. De bordjes ophanger was al snel de tel kwijtgeraakt zodat het bord niet meer werd bijgewerkt. Een mooie rugbydag voor het derde team dat volgende week The Pigs uit Arnhem op bezoek krijgt. Dan zal er flink wat meer tegenstand zijn!