Een bijzondere dag voor Rugby Club Waterland dat onlangs haar 29e verjaardag vierde. Het eerste team van de Purmerenders mocht voor het eerst zijn kunsten vertonen op het hoogste Nederlandse rugby niveau. Het team kon direct vol aan de bak want het mocht op bezoek bij RC Hilversum, al drie jaar achtereen de Nederlandse kampioen. De Waterlanders lieten direct na de kick-off zien niet naar Hilversum te zijn gekomen voor een B-rol, fanatiek werd direct de strijd met de landskampioen aangegaan. Het leverde zelfs ook nog even een kleine 0-3 voorsprong op, de 3 punten via een kick van Sander de Miranda waren wel de enige Waterlandse punten van de middag. Toch had de vechtlust wel minstens een try verdiend. De thuisclub had het niet gemakkelijk met Waterland maar wist wel diverse malen te scoren. Na een ruststand van 22-3 werd het uiteindelijk 39-3. Ondanks het de nederlaag zeker geen verkeerde uitslag tegen een team dat behoorlijk wat spelers van het Nationale team herbergt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ondanks de prima prestatie van RC Waterland in de eerste wedstrijd in de ereklasse moest trainer Willem van Eck na afloop toch even wennen aan de situatie. Het was dan ook al een behoorlijke tijd geleden dat hij als verliezend trainer van het veld liep. De laatste keer dateerde inmiddels alweer van 6 maart 2011, toen Waterland op eigen veld nipt verloor van DSR-C. Toch zal Van Eck uiteindelijk ook wel concluderen dat zijn team zich goed had verweert tegen Hilversum. Dennis Bus, die het captainschap in het veld over heeft genomen van de geblesseerde Bart van Elsdingen was in ieder geval erg positief over het spel. “Ik ben erg trots op de jongens, iedereen heeft hard gewerkt en telkens als dat moet werd er een stapje boven opgedaan. We hebben laten zien dat we het niveau van een club als Hilversum aan kunnen, dat geeft veel vertrouwen voor de komende wedstrijden. Het was ook erg leuk dat er zoveel supporters uit Purmerend naar Hilversum waren gekomen, dat hielp ons ook erg tijdens de wedstrijd”, aldus Dennis Bus.

Volgende week speelt RC Waterland een thuiswedstrijd tegen Diok. De ploeg uit Leiden werd vorig seizoen derde in de ereklasse. De kick-off van die wedstrijd is om 15:00 uur.

De wedstrijdfoto’s zijn hier te vinden