De voorbereidingen voor een nieuw rugbyseizoen zijn onlangs weer volop begonnen bij Rugby Club Waterland. Als het coronavirus geen roet in het eten gooit gaat de competitie begin oktober weer van start. Waterland speler en jeugdinternational Loet van Alen (16) is de afgelopen weken ook weer actief op het trainingsveld, maar zijn gedachten zijn niet bij de start van de Nederlandse competitie. In plaats van zijn wedstrijden te gaan spelen van de Colts, het oudste jeugdteam van Rugby Club Waterland, vertrekt hij eind augustus voor een jaar naar Wales.

“Ik ga een jaar rugbyen in Cardiff, dat ga ik combineren met een timmermansopleiding op het Cardiff and Vale College. Bij de rugbyacademy van die school stromen jeugdspelers geregeld door naar de jeugdopleiding van Cardiff Blues, een professionele rugbyclub. En dat is een hele grote club, want in Wales is rugby natuurlijk de populairste sport. Stiekem hoop ik dan ook uiteindelijk de aandacht van die club te trekken” zegt Loet hoopvol.

Naast het rood/wit/blauw van Waterland droeg Loet de afgelopen jaren ook diverse keren het oranje shirt van de Nationale jeugdselecties. Deze zomer werd hij weer geselecteerd voor Oranje onder 18 jaar. Is het nationale team nog wel te combineren met zijn rugbyuitdaging in het buitenland?
“Bij Oranje zijn er bijna 10 spelers die actief zijn in het buitenland, dus daar hebben ze bij Rugby Nederland ook een oplossing voor bedacht. Online kunnen de spelers die in het buitenland spelen natuurlijk in contact blijven met de bondscoach. We kunnen ook specifieke trainingen en testen in het buitenland afwerken zodat we minder vaak naar Nederland hoeven reizen. Dat doen we dan wel voor grote trainingskampen en natuurlijk de wedstrijden zoals het EK. In maart werd dat toernooi uitgesteld door het uitbreken van het coronavirus. Maar het is nog wel de bedoeling om die wedstrijden in dit nieuwe seizoen te gaan spelen.”

Als het coronavirus niet weer wild om zich heen slaat staat niets een geweldige belevenis voor de jonge Waterland rugbyer, die eind deze maand 17 jaar wordt, in de weg. Wanneer is voor hem zijn verblijf in Wales geslaagd?
“Wanneer ik een basisplaats weet te veroveren in het eerste team van mijn leeftijdsklasse. Maar ik wil me vooral ontwikkelen als rugbyer. Daar trek ik minimaal een jaar voor uit, maar misschien wil ik daar nog wel langer blijven. Dat zie ik dan wel, het is nu allemaal nog erg spannend en lastig te voorspellen. Gelukkig heb ik door te videobellen al veel contact gehad met het gastgezin, de rugbytrainer en iemand die me zal begeleiden met mijn schoolopleiding. Natuurlijk ga ik hier bij RC Waterland wel mijn team ontzettend missen, ik speel hier al sinds mijn achtste dus ik ken de meeste spelers al een hele tijd. Maar ik kan vooral niet wachten om naar Wales te gaan. Het liefst zat ik er al, maar het gastgezin waar ik het komende jaar in Cardiff zal verblijven viert nog even vakantie op de camping”, besluit Loet.

Foto’s: Danny Klijnsma