Hoewel maandag op diverse plekken in Nederland hevig noodweer uitbrak, zo werden de optredens van Pinkpop een tijd stil gelegd, was tweede Pinksterdag in Purmerend vooral erg zonnig. En dat maakte een succesvolle 29e editie van het RCW Stratentoernooi natuurlijk alleen nog maar mooier!

Elf teams streden op de velden van Rugby Club Waterland om de felbegeerde titel. Het toernooi kreeg extra glans door de diversiteit aan spelers: rugbyers, ex-rugbyers, dames, heren, jong, oud, ervaren stratentoernooi spelers maar ook debutanten binnen de rugbysport. De aangestelde referees hadden hun handen dan ook vol om de wedstrijden eerlijk en natuurlijk ook veilig te laten verlopen. Eén ding hadden alle teams wel gemeen, zij waren naar het Stratentoernooi gekomen om te winnen, het leverde veel ‘heroïsche’ gevechten op. Uiteraard wel op de respectvolle wijze waar de rugbysport bekend om staat. De grote getallen toeschouwers, die door het mooie weer ook naar de velden van Rugby Club Waterland waren gekomen, hadden genoeg te zien om van te genieten.

De elf teams begonnen de dag verdeeld over drie poules, waar zij zich konden plaatsen voor de CUP Cup of voor de Plate. Uiteindelijk behaalden de Pink Panthers en Beast mode on de finale van de Plate. De Pink Panthers, in 2012 nog winnaar van de Plate greep nu naast de titel. Beast mode on was met 5-14 te sterk. De Kwibi’s die vorig jaar onder de naam De Swaffelaars het Stratentoernooi won was er enorm op gebrand om ook dit jaar de titel op zijn naam te schrijven. Toch strandde het vroegtijdig in deze strijd. Het pakte wel een toch ook mooie derde plaats. St Patricks en Lieveheersbuffels mochten in de finale uitmaken wie zich tot de nieuwe RCW Stratentoernooi winnaar mocht kronen. De finale was van hoog rugbyniveau en de teams waren redelijk gewaagd aan elkaar. Maar in de tweede helft trok Lieveheersbuffelsde wedstrijd definitief naar zich toe. Met een 6-18 overwinning zijn zij de kampioen van het RCW Stratentoernooi 2014!

Helaas moest Lieveheersbuffels het in de eindstrijd het wel doen zonder één van de hun spelers. Door een behoorlijke blessure eerder op de dag moest Nigel worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Rugby Club Waterland wenst hem natuurlijk heel veel sterkte bij het herstel!

Buiten de prijzen voor de teams werd er ook een speler/talent van het toernooi gekozen. De scouts gaven o.a. de namen door van Björn (Team Purmerend), Vincent (Naamloos Team), Merel (Team Lucian), Mitchel (Lieveheersbuffels) door, maar de eer was voor Digiano van RC Kebab.

Het toernooi werd in het zonnetje afgesloten met een lange en zeer gezellige derde helft. Ook een belangrijk onderdeel van de rugbysport!
Later komen er nog veeeeeeeel meer foto's op onze website en Facebookpagina te staan!

Uitslagen/standen

Team Purmerend - Kwibi's

St Patricks - Lieveheersbuffels
Uitslag