Het is middernacht als ik dit schrijf, dus voor de meeste deelnemers van de Rugby World Cup pool zal gelden: goedemorgen! De volgende reeks poulewedstrijden is gespeeld. Deze keer zonder verrassingen zoals vorig weekend met Zuid-Afrika en Japan. In de stand van de pool zijn dan ook niet enorme verschuivingen ontstaan, al is er nog maar één koploper overgebleven. En niet zomaar eentje, het is de winnaar van de poulefase van de World Cup in 2011: Maarten Rabelink! Yeeeeee! Ik hoor het gemor over doorgestoken kaart al aankomen, dus voor mijn concurrentie heb ik alvast een grote geruststelling: Na de poulefase in 2011 stortte ik nog verder in elkaar dan het Nederlands voetbalelftal dat deed sinds het WK in Brazilië…

Er werden behoorlijk wat try’s gedrukt in de wedstrijden van woensdag en donderdag, alleen bij Australië-Fiji bleef de teller onder de 6 try’s. Australië liep met de 28-13 overwinning een extra wedstrijdpunt mis. Dat kan uiteindelijk in deze ‘Poule des doods’ met o.a. Engeland en Wales ze zomaar eens fataal worden. Download hier de nieuwe score in de RWC Pool.

De minste try’s

Alle deelnemende landen aan de World Cup zijn inmiddels minstens één keer in actie gekomen. Daarin is Uruguay het enige land dat nog geen try scoorde. En als het aan 12 van de pool-deelnemers ligt zullen er ook niet veel try’s bijkomen want zij vulden de Zuid-Amerikanen in als het minst try-scorende land in de poulefase. Nog minder vijfpunters worden er verwacht van Roemenië (16 deelnemers) en Namibië (21 deelnemers). Deze laatste twee landen troffen met Frankrijk en Nieuw-Zeeland niet bepaald de makkelijkste start van de World Cup, maar wisten ondanks dat toch een try te drukken. Bij Roemenië werd de try ook gevierd alsof de wereldtitel was behaald.

Klik op de afbeelding voor een grote weergave >>

Minste try's in poulefase

De komende dagen

Komend weekend staan er wat leuke wedstrijden op het programma, zoals zaterdag als Zuid-Afrika revanche zal willen nemen op de nederlaag tegen Japan. De Zuid-Afrikanen mogen tegen Samoa geen punten meer laten liggen. Maar Engeland – Wales is de absolute topper van dit weekend. Als het aan de pool-deelnemers ligt is het thuisland Engeland de favoriet, ‘slechts’ zeventien deelnemers zien toch de red dragons winnen. Ook over de uitslag tussen Italië en Canada is niet iedereen het met elkaar eens. Italië is voor de meeste deelnemers de winnaar, toch zien acht anderen de Canadezen zegevieren.

Na de wedstrijd Tonga-Namibië op maandag zal de volgende poolupdate weer worden geplaatst. Overigens gaat in deze wedstrijd iedereen, behalve Daan Visser, er vanuit dat Tonga wint. Wie zal er gelijk hebben? Tot maandag!

Groet Maarten Rabelink en Hans Le Noble

Hieronder kun je de ranglijst vinden per 24 september 2015. De scores worden geautomatiseerd berekend, het kan voorkomen dat er een foutje ontstaat als een formulier anders is ingevuld dan de bedoeling was. Mocht je vragen hebben of twijfelen aan jouw scoretotaal? Mail dan naar redactie@rugbyclubwaterland.nl

RWC15deel2_Pagina_1

RWC15deel2_Pagina_2