Na een snelle rit naar het mooi Friese Heerenveen, bleek het veld nog aardig nat. Maar gelukkig waren er een aantal heren bezig het veld te dweilen, zoals ze dat in Heerenveen vaker doen met wedstrijd banen… en waren de weersvoorspellingen voor tijdens de wedstrijd gunstig. Goede koffie doet iedereen goed en maakt je wakker… Geheel wakker en klaar om ons om te kleden gingen we de kleedkamer in, toen al snel bleek dat de verkeerde tas met shirts mee was genomen… Eerst werd gedacht aan de tas van het 3e Heren team, waar het kleinste shirt maatje XXL is, maar gelukkig bleek het de tas van de Junioren te zijn. Meer ons maatje.

Een koud nat veld, maar warme benen om de wedstrijd mee te beginnen.
1e Rij: Evelien, Anne en Manon.
2e Rij: Anne-Marie en Amber
Scrum Half: Inger
Fly-Half: Lara, na een aantal minuten Maaike
Center: Maaike, na een aantal minuten Lara
Wings: Jessica en Krista

Direct na het fluitsignaal bleek al dat dit een echte rugby wedstrijd zou worden. De teams bleken aan elkaar gewaagd. Het duurde dan ook heel lang voor de eerste Try door de Friese dames gemaakt werd. Helaas vielen er in de eerste helft totaal 4 try’s. Wat ging er goed en fout zou je denken. Er werd goed verdedigd en de rucks werden goed opgezet. Helaas konden zij van de paar gaten die er vielen gebruik maken en zo vielen de try’s. Aanvallend ging er ook het een en ander mis. De bal werd niet op snelheid gevangen en er werd te afwachtend gespeeld. Vanuit de scrum werd de bal niet 1 keer op snelheid gevangen en zat de tegenstander er zo snel bovenop dat er geen speelruimte bleek. Ook liep de lijn elkaar een aantal keren flink in de weg, waardoor geopende gaten door onszelf weer gedicht werden. De scrum stond redelijk stevig, maar we bleken niet altijd sterker tegen de 6 man’s scrum van Greate Trien/Feanster. Ook waren de forwards niet altijd even sterk aanwezig in de rucks en mauls, maar mede door de sterke inzet van de backs werden ze wel vaak gewonnen. De rucks waren een van de sterke punten in de wedstrijd; goed opgezet, goed geplaatst en ook werd de bal redelijk vaak gewonnen in rucks die opgezet waren door de tegenstander. Communicatief valt er nog een hoop te verbeteren, of was het de wind die hier parte speelde?
Helaas kregen we vlak voor rust nog een penalty Try tegen vanwege een hoge tackel. Zo hoog was deze tackel niet en iemand terug halen en een meter voor de try-lijn tackelen is ook niet eenvoudig.

Helaas de rust dus in met 35-0

Na rust leek het wel of er een ander team op het veld stond. Vurig en vol vertrouwen leek het erop dat de 2e helft voor de ons zou zijn. De eerste try was dan ook van Anne-Marie; heel mooi doorgebroken in het midden vanuit een ruck. Conversie werd gemaakt door Maaike. Helaas konden er niet meer punten behaald worden op Friese bodem, maar in de tweede helft werden er ook maar 2 tegen gemaakt.
We waren dus wel iets sterker in de tweede helft, maar konden de achterstand niet meer goed maken. Doordat er iemand uitviel met een blessure, werden we nog even aangevuld door een Friese 2e rijer en kon Anne-Marie nog even op de center staan.
Toch besloten we de wedstrijd 5 minuten eerder te stoppen om blessures te voorkomen. En trouwens het is best heel lastig om te spelen zonder gevoel in lijf en leden…

Muts: Amber was genomineerd voor de muts, omdat ze weer overal op het veld te zien was en bij elke ruck op tijd was. Een sterke speelster, waar we niet meer zonder willen!!!
Lara heeft de muts mee naar huis genomen (of nog niet helemaal, maar dat komt goed), want zij speelde sterk in de lijn. Maakte haar tackels en stond er ondanks heel veel pijn in haar heup. Dank je wel daarvoor!!!!

Uitslag: 47-7

Try: Anne-Marie