Het zal niemand zijn ontgaan dat het coronavirus van invloed is op het beoefenen van onze mooie sport. Met de competitie voor de deur komend weekend, willen we daarom iedereen wijzen op de richtlijnen die Rugby Nederland heeft opgesteld.

Vanwege het belang van sporten, hoeft tijdens een rugbywedstrijd geen 1,5 meter afstand aangehouden te worden. Buiten de wedstrijd om – langs het veld en zelfs in de dug-out – dient echter wél 1,5 meter afstand gehouden te worden.

Ook mogen er momenteel maar maximaal 40 personen op het sportcomplex aanwezig zijn. Publiek is daarom tijdens trainingen en wedstrijden niet toegestaan. Ook de koffiecorner, kantine en kleedkamers blijven gesloten.

Wij begrijpen dat het voor iedereen even wennen is om zich aan te passen aan ‘het nieuwe normaal’. Toch hopen we dat iedereen begrijpt waarom we deze maatregelen moeten nemen. Alleen door ons aan de 1,5 meter-regelgeving te houden, kunnen we ervoor zorgen dat de competitie probleemloos zal verlopen en we niet na de Kerst met z’n allen opnieuw in quarantaine moeten.

Aan alle clubleden willen we daarom vragen om zich strikt aan deze regels te houden. De gemeente kan immers komen controleren. Als we de maatregelen niet naleven óf de rugbyclub blijkt de bron van een uitbraak, dan zullen we het clubgebouw moeten sluiten.

Tot slot heeft corona natuurlijk ook gevolgen voor de organisatie van wedstrijden. Zo moet iedereen van 13 jaar of ouder een mondkapje dragen in de auto bij anderen, spelers dienen hun eigen bidons mee te nemen, en het Man of the Match-moment vindt meteen na afloop van de wedstrijd op het veld plaats. Alle rugbygerelateerde corona-informatie is daarom op deze pagina te vinden.

Tips van Rugby Nederland